Øget forbrugerinteresse for el

Med tv-spots, sponsorat af det danske herrelandshold i håndbold samt et samarbejde med elinstallatører landet over forsøger Lauritz Knudsen at øge interessen for elprodukter – især design-stikkontakter og intelligente installationer.

Af Kristina Øby Pedersen

Et stagnerende marked fik i 2003 det daværende LK til at ændre strategi – og navn. LK as blev til Lauritz Knudsen og vendte dermed – i hvert fald navnet angår – tilbage til sine rødder.

Hidtil havde virksomheden udelukkende henvendt sig til det professionelle marked. Nu var der behov for at henvende sig til slutbrugerne, og derfor havde man brug for et navn med større appel og med en historie bag. Navneskiftet var dog kun en del af den nye strategi. Tv-reklamer, sponsorat og fra 2006 et formaliseret samarbejde med flere hundrede elinstallatører er andre dele af strategien, som skal øge Lauritz Knudsens og elinstallatørernes salg til privatkunder.

Vil øge interessen for elprodukter
”Elprodukter er ikke et højinteresseområde hos forbrugerne – med en sponsoraftale med det det danske håndboldlandshold (herrerne), og med tv-reklamer, får vi vores navn og løsninger ud til forbrugerne, og det løfter interessen mærkbart,” siger forretningsudviklingsdirektør Heine Knudsen, Lauritz Knudsen.

Sponsoratet bliver ikke kun brugt overfor slutkunderne, men også i forhold til medarbejdere og aktører i branchen. ”Blandt andet arrangerer vi en branche-cup, som finder sted forud for EM og VM, og til håndbold-EM i Tyskland havde vi flere busfulde af kunder – heraf en del elinstallatører med,” siger han.

”Med tv-reklamerne får vi vist det, vi gerne vil, nemlig at for eksempel stikkontakter kan indgå som en del af boligens øvrige design på linie med et Georg Jensen dørhåndtag.

Lauritz Knudsen har desuden øget salget ved at gøre det hele mere gennemskueligt for forbrugerne.

”Det vi har valgt at markedsføre er løsninger frem for produkter, og det er ikke kun stikkontakter men også intelligente installationer, hvor vi oplever vækst. Vi har sammensat en boligpakke, som består af en grundpakke samt en række tillægspakker, så det bliver nemt for forbrugeren at se, hvad de får, når vi taler om intelligente installationer. Det bliver også lettere for installatøren, når han ud fra forbrugerens valg kender krav og forventninger lige fra starten.”

Installatørsamarbejde med to mål
Lauritz Knudsen gennemfører jævnlige forbrugerundersøgelser, men Heine Knudsen peger især på en undersøgelse fra 2006.

”Vi gennemførte undersøgelsen for at finde ud af, hvad der motiverer forbrugerne samt hvilke barrierer, der kan stå i vejen for et køb. Noget af det, der gik igen, var, at forbrugerne ville vide, hvad det kostede, hvem der ville installere det, og hvornår de kunne få det lavet. Det var grunden til, at vi etablerede et samarbejde med installatørerne,” siger han.
Samarbejdet kan også potentielt være med til at reducere effekten af en eventuel nedgang i byggeaktiviteterne, fordi det giver en effektiv adgang til forbrugerne.

”Samarbejdet skal også hjælpe installatørerne til at blive bedre til at komme ud over rampen. Elbranchen har ikke noget dårligt ry, men den meget forbrugervenlige tilgang kan yderligere forbedre branchens image,” siger Heine Knudsen.

537 elinstallatører
Ifølge salgschef Kenn Hansen, som har ansvar for installatørsamarbejdet, har samarbejdet været et vigtigt led i gennemførelsen af den forbrugerrettede annoncering.

”Vi skal hjælpe slutbrugeren videre, men vi har før haft svært ved at henvise slutbrugerer direkte til installatører, som vi med sikkerhed ved er interesseret i at lave opgaver for private og ikke kun satser på industri. Indtil videre har 537 installatører med interesse i opgaver for private kunder tilmeldt sig. Samarbejdet er dermed landsdækkende, og det er helt afgørende, for vores TV-spots kommer ud over hele landet, og alle forbrugere skal kunne finde en elinstallatør i nærheden,, som vil udføre arbejdet,” siger han.

Installatørsamarbejdet er indrettet sådan, at elinstallatørerne kan tilmelde sig, hvis de mener at samarbejdet passer ind i deres forretning .

”I vores kampagner henviser vi til vores hjemmeside, hvor forbrugerne kan finde en el-installatør som vil opgive en pris på installationen. Det betyder, at kunden kan få en pris med det samme. Og kunden behøver heller ikke at vente længe, for i samarbejdsaftalen forpligter installatørerne sig til at udføre arbejdet inden for 14 dage. Det indgår desuden i samarbejdet, at elinstallatørerne skal være klar med et priseksempel, når Lauritz Knudsen gennemfører kampagner cirka hver tredje måned,” siger han og understreger, at alle kan være med. ”Det er ikke en lukket klub - alle el-installatører, der har interesse i at udføre elarbejde hos private og accepterer de få krav, der er, er velkomne i samarbejdet.”

Også Kenn Hansen nævner, at el er et lavinteresseområder, men han mener, det er lykkedes at løfte både kendskab og interesse, og det er hans indtryk, at der er tilfredshed med samarbejdet.

”Netop fordi el er et lavinteresseområde, så går det ikke så stærkt med ordrer fra slutbrugerne - det er et lang sejt træk, men vi er sikre på, at det lykkes, og vi har fået en god og positiv respons fra installatørerne i samarbejdet,” slutter Kenn Hansen.

Niko-Servodan A/S

Sponseret

Har du en forældet smart home installation? Konverter nemt til Niko Home Control

Guldager A/S

Sponseret

Guldager overtager Servicebilen ApS / Vision Watercare

Relateret indhold

18.04.2024Installator.dk

DM i Skills tiltrækker sig særlig opmærksomhed

18.04.2024Installator.dk

Energinet foreslår større indkøb af reserver

17.04.2024Installator.dk

Til den hurtigste håndværker på gaden…

16.04.2024Installator.dk

Hovedsponsor for DM i Skills 2024 har ambitioner for elektrikerfaget

16.04.2024Installator.dk

Ny kampagne: Faglærte har grund til at være stolte

15.04.2024RIB Software

Sponseret

Whitepaper: De 10 mest almindelige udfordringer inden for kvalitetssikring og Field Management

15.04.2024Installator.dk

Nye tal: Stærkt arbejdsmarked med færre ledige og få konkurser

11.04.2024RIB Software

Sponseret

WHITEPAPER: Sådan gennemfører du en aflevering af D&V-data til tiden og indenfor budgettet

Jobmarked

Se alle

Solar Danmark

Intern sælger El

Trives du med en alsidig hverdag, hvor du samtidig kan være en del af et stærkt og dynamisk salgsteam som har den gode kundeoplevelse i fokus? Har du fagligheden i orden samt teknisk flair, og kan du yde god og professionel rådgivning inden for tekniske/elmæssige løsninger? Så har du nu muligheden for at blive en del af vores team.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.05.2024

ABB A/S

Projektleder inden for el-infrastruktur

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid. I ABB har vi et klart mål om at udbrede diversitet og inklusion både når det gælder: køn, LGBTQ+, handikap, etnicitet og alder. Sammen er vi startet på en rejse, hvor vi allesammen både individuelt og sammen hylder og hilser individuelle forskelle velkommen.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.05.2024

Energi360

Salgsteknisk konsulent

Energi360 søger salgstekniske konsulenter med el eller VVS teknisk baggrund til både øst/vest Danmark.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.05.2024

ABB A/S

Senior Hardware Engineer – control panels for automation

Take your next career step at ABB with a global team that is energizing the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Banedanmark

Bliv sportekniker i Banedanmark

Trives du i det fri, og vil du være med til at vedligeholde Banedanmarks jernbanespor?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Solar Danmark

Account Manager til El-Installatørsalg

Er du drevet af salg og kan skabe langvarige kunderelationer? Vil du være en del af et succesfuldt team af eksterne og interne salgskonsulenter inden for el, i en stilling som du selv er med til at forme? Så har vi muligvis jobbet til dig, som Account Manager el-Installatørsalg.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.05.2024

Solar Danmark

Projektleder med teknisk erfaring

Du har nu muligheden for et alsidigt job, hvor du bidrager til den grønne omstilling. Som projektleder i Solar Industrial Solutions vil du være en del af projekter med mange samarbejdsflader både nationalt og internationalt. Du gør en forskel for vores kunder ved at hjælpe dem i hele salgs- og implementeringsprocessen.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

24.04.2024

Solar Danmark

First Line Supporter

Har du lyst til at blive en del af det team, der supporterer Solars Offshore & Marine kunder? Jobbet som First Line Supporter er for dig, der ønsker at arbejde med tekniske løsninger og som har lyst til at servicere kunder i hele verden.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

23.04.2024

ABB A/S

Produktchef til Installationsmateriel

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

METRO THERM A/S

Vi søger en teknisk salgssupporter

Har du VVS-baggrund og erfaring med varmeanlæg? Så er det måske dig, vi søger til stillingen som teknisk salgssupporter hos METRO THERM.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle