Københavnsk installatør får 20 parkeringsbøder om året
En syndflod af bøder for ulovlig parkering får VVS-installatør Carsten Bo Zeiler til at tænke i nye baner, når han skal besøge kunder i København.
På det tætte Nørrebro med smalle gader og høje huse, er Carsten Bo Zeilers VVS-virksomhed klemt inde på et hjørne med parkerede personbiler overalt. For Carsten Bo Zeiler er det dyrt og besværligt at have servicevogn. Det koster køretid og parkeringsbøder, når han skal besøge kunderne. Alene i år har han selv fået 10 parkeringsbøder, når det har været for svært at finde en parkeringsplads, og han forventer, at han og de to ansatte på et år tilsammen får mellem 20 og 30 bøder for at parkere ulovligt.
Læs også: Københavnske Installatører kæmper om parkeringspladserne
Nogle gange bliver man bare så irriteret over, at man ikke kan finde den p-plads. Hvis kunden har en radiator, der drypper, så stiller man bare bilen. Det irriterer mig, hvis jeg får en bøde og bliver straffet for at gøre mit job, siger Carsten Bo Zeiler.
Han er indehaver af K. Thomsen VVS ApS med en svend og en lærling ansat. Kunderne er spredt over Frederiksberg, Østerbro, Nørrebro og Indre By i København. Her er det almindeligt at cirkulere en eller flere gange rundt om kundens adresse for at komme af med bilen. Nogle gange må Carsten Bo Zeiler eller hans medarbejdere stille servicebilen 500 meter væk og gå det sidste stykke.
For ham og hans medarbejdere er søgen efter en ledig plads en daglig skattejagt. Når man endelig har parkeret bilen et godt sted, skal man helst ikke forlade den.
Hvis du har fundet en plads her i området, skal man ikke køre igen, for så er pladsen forsvundet, når du kommer tilbage, siger han.
Finder løsninger
For at løse parkeringsproblemet har han en ladcykel, som han bruger til de helt lokale kundeopgaver på Nørrebro. Går turen længere væk, kører han i en lille pizzabil, en Peugeot Partner, som er nem at parkere. Endelig har han sat en sækkevogn, der kan klappes sammen, i hver servicebil, så han og medarbejderne kan trille værktøj og materialer de sidste meter hen til kunden. De iderige parkerings-tiltag skal gøre det nemmere at stille bilen lovligt og spare konflikterne med kunderne, der klager over at betale for uproduktiv kørsel.
Det er kunderne, der betaler, når der går mere tid til transporten. Nogle kunder brokker sig rigtig meget over tiden på regningen, og så må jeg trække det fra på fakturaen, siger Carsten Bo Zeiler.