Andre bestemmer dit valg af servicevogn
Et lille antal leasingselskaber bestemmer reelt sammen med producenter og importørerne, hvilken varebil du kører i. Kampagnepriser og rabatter afgør valget, mener biløkonom Niklas Jung Jørgensen.
I år er Renault den mest leasede varebil hos flere leasingselskaber. En række selskaber har alle slagtilbud på en Renault Trafic T29 med en 2,0 liter motor på 115 HK. Markedsføringen og prissætningen har givet resultater i salget, og Renault Trafik er strøget opad i de danske bilimportørers statistik over indregistrerede biler.
Også hos First Lease i Glostrup er netop denne Renault den mest leasede varebil i første halvår. Administrerende direktør i First Lease, Johnny Nederskov Nielsen afviser, at interessen for Renault skyldes en særlig indsats fra producenten, men fastslår, at det ikke er nogen tilfældighed, at leasingselskaberne har bestemte modeller længst fremme i salgslokalet.
Læs også: Kør grønt og spar tyve procent på brændstof
Producenterne har stor indflydelse på markedet og kan rykke rigtig mange biler, hvis de ændrer en pris eller bruger en gratis serviceaftale som lokkemiddel. Ingen kan nu om dage sælge biler uden en kampagne, siger Johnny Nederskov Nielsen.
To tredjedele af nye varevogne på de danske landeveje kommer fra leasingselskaberne, der i en årrække har domineret markedet i kraft af god service og attraktive priser. Ved at lease bilen slipper man for at binde kapital og får en fast og forudsigelig regning hver måned i stedet for at risikere uforudsete udgifter og værditab.
<p>Leasingselskaberne tilbyder typisk en lille spiseseddel over, hvad man kan få </p>
Niklas Jung Jørgensen, biløkonom
Rabatter til leasingselskaber
De store mænger af biler giver leasingselskaberne en indkøbsmuskel med kraft til at presse priserne i bund, men sortimentet forbliver smalt. I stedet for det fulde program, må kunderne nøjes med et mindre antal modeller, som leasingselskaberne stiller til rådighed. Det begrænser kundernes mulighed for at vælge netop den model, der passer dem bedst. Årets Biløkonom, Niklas Jung Jørgensen, påpeger, at leasingkunder mister friheden til at vælge fra et fuldt sortiment:
Leasingselskaberne tilbyder typisk en lille spiseseddel over, hvad man kan få, siger Niklas Jung Jørgensen.
Han ser kunderne strømme gennem bilforhandlernes showroom på vej til leasingselskabernes lave priser. De vil hellere lease end have det frie valg hos forhandlerne.
De store leasingselskaber er så store, at de får en helt anden pris fra importørerne end forhandlerne, siger Niklas Jung Jørgensen.
FAKTABOKS: Faldgruber og finesser ved leasing
En leasingaftale giver ro og tryghed til at arbejde med andet end biler. Der er dog uheldige valg, man skal undgå, når man indgår en leasingkontrakt. Fordelen ved en finansiel leasing er størst, hvis man vil tage risiko for bilskader, mens den operationelle er for dem, der helst går med økonomisk livrem og seler.
Læs også: Godt kørende med it i servicevognen
Mishandler medarbejderne deres biler, skal man ikke lease finansielt, for så har man selv risikoen og skal betale værkstedsregninger og står med værditabet ved bilens dårlige stand ved slutningen af leasingperioden, siger Johnny Nederskov Nielsen, administrerende direktør i First Lease.
Den finansielle leasing har dog den fordel, at man kan få leasingselskabet til at betale for de hylder man monterer inde i varebilen hvis man husker at aftale det med selskabet, før man skriver under. Specialmonterede hylder er dyre og finansieringen sparer her og nu-udgiften. Til gengæld skal man vinke farvel til både bil og hylder, når leasingperioden er overstået.