Bang & Olufsen vælger KNX til nyt luksuskoncept
En unik Bang & Olufsen-butik i Herning sætter nye standarder for B&O Living-konceptet over hele verden. En KNX-løsning hjælper med at sætte fokus på produkterne og give kunderne en helt speciel oplevelse.
I hjertet af Herning har Bang & Olufsen-forhandler gennem 15 år, Kenneth Koed Lauritzen, opført en fuldstændig enestående butik. Tænkt, tegnet og bygget helt fra bunden.
Huset er spækket med højteknologi. Ganske enkelt 450 kvadratmeter luksus og højteknologi, som i høj grad er baseret på en omfattende KNX-løsning, der er leveret af Schneider Electric.
Læs også: Ny boks til KNX-rumstyring
KNX var det oplagte valg for os, fordi det er en åben platform, som vi kan bygge videre på. Med KNX er der ganske enkelt ikke noget, vi ikke kan, siger Kenneth Koed Lauritzen.
KNX-installationen styrer ikke kun husets grundlæggende funktioner som lys, varme og solafskærmning, men også produktspecifikke lysscenarier, som får lyset til at smelte perfekt sammen med de high-end produkter, det hele handler om.
Ultimativ oplevelse af produkterne
Ideen er at bruge den nyeste teknologi til at vise produkterne frem på den måde, der giver den ultimative oplevelse af hvert enkelt produkt. Hvis vi ikke kan give kunderne en unik oplevelse, kan vi ikke sælge produkterne, forklarer Kenneth Koed Lauritzen.
Bagest i butikken finder man en diskret, elegant designet lydvæg. Elegant, fordi den ved første øjekast "blot" ligner en gennemført designet væg med plader i lyddæmpende materiale. Diskret, fordi væggen skjuler seks forskellige sæt B&O-højttalere, som med en enkelt kommando fra en iPhone- eller iPad-app drejer roligt ud og spiller musik, alt imens lyset fra spots i loftet ændres og fremhæver det sæt højttalere, der aktuelt bliver demonstreret.
Vælger ekspedienten og kunden et andet sæt højttalere, drejer de første tilbage til deres skjulte plads bag væggen, mens et nyt sæt højttalere nu kommer til syne, nu med lys specifikt på dem.
Længere fremme i butikken, tæt på indgangen og til venstre i lokalet, falder blikket på fem forskellige B&O-fladskærme med tilhørende højttalere. De er monteret på hver side af tre lodrette plader, mens den sjette side er dedikeret til en elegant lædersofa. Man ser det ikke umiddelbart, men fladskærmene og sofaen er placeret på tre drejelige platforme. De tre platforme kan drejes i forhold til hinanden ved hjælp af iOS-app'en, så kunden i sofaen hele tiden får den optimale oplevelse af hver enkelt fladskærm. Også her følger lyset med. Igen takket være KNX, som er fuldt integreret med Bang & Olufsens egen MasterLink Gateway.
Huset danner skole
Nexus-huset i Herning har nydt kolossal interesse fra alle verdenshjørner siden åbningen 1. februar. I Bang & Olufsens hovedsæde i Struer er det besluttet, at erfaringerne fra Herning og det teknologiske koncept med blandt andet KNX-styringen skal danne skole for kommende flagship stores og B&O Living-konceptet rundt om i verden.
Til det har man valgt at samarbejde tæt med den danske installationsvirksomhed Sensa, der er specialiseret i større netværks-, KNX- og el-installationer med avanceret styring. Sensa er involveret i omkring 15 Bang & Olufsen-butikker over det meste af verden, fra Kina til USA.