BilligVVS bejler til installatørerne
Det succesfulde online-supermarked BilligVVS håber at kunne etablere et tættere samarbejde med skeptiske VVS-installatører. Indtil videre er succesen dog begrænset.
Det går godt hos Danmarks dominerende online vvs-forhandler BilligVVS. Så godt, at virksomheden efter eget udsagn i dag sidder på halvdelen af det samlede online-marked i Danmark.
Læs også: Stærkt regnskab fra BilligVVS
Tallene på bundlinjen har da også været sorte i en årerække, og i 2013 blev resultatet før skat på solide 12,7 millioner kroner. I år er det forventningen at nå en omsætning tæt på 200 millioner kroner.
Bag succesen står Jesper Bunde-Pedersen, der er hovedejer og ildsjæl i den virksomhed, han selv stiftede i 2000, mens han stadig arbejdede som svend i sin fars installationsvirksomhed. Dengang solgte han VVS billigt på internettet, og det gør han stadig. Men på trods af stabile millionoverskud har han stadig ambitioner om at udvikle forretningen og skabe Skandinaviens største onlinebutik for vvs-artikler, hvor kunderne både kan få lave priser, det bredeste udvalg og kontakt med dygtige installatører, der kan skabe det perfekte finish på drømmeinstallationen.
Jesper Bunde-Pedersen ved godt, at han ikke er lige populær blandt installatørerne, men han håber, at samarbejdet bliver bedre
I starten var stort set alle installatører imod min forretningsplan, men installatørerne har indset, at de hverken kan hamle op med Bauhaus eller mig. Nu vil især de yngre gerne samarbejde med os, siger Jesper Bunde-Pedersen.
Utilfredse installatører
Han refererer til et partnernetværk på 200 VVS-installatører, som BilligVVS har haft de seneste år. Samarbejdet fungerer ved, at kunderne på BilligVVS hjemmeside kan søge blandt installatører, som gerne vil installere virksomhedens produkter. Når arbejdet er udført, kan kunderne bedømme installatørerne med op til fem stjerner for kvalitet, planlægning og pris. Der er dog næsten ingen af de tilmeldte installatører, der har fået en brugerbedømmelse, og partnersiden virker død.
Damsgaard VVS i Aarhus er en af de installatører, der samarbejder med BilligVVS. Hele to kunder har begge givet topkarakter til den aarhusianske installatør, og indehaver Jesper Damsgaard glæder sig over den positive omtale. Men partnerskabet er plagfuldt. De kunder, der henvender sig, har svært ved at forstå den pris, Jesper Damsgaard tager, når de selv har købt varerne fra BilligVVS.
Der er mange af henvendelserne, hvor kunderne godt kan forstå, at jeg også skal tjene på det, når jeg taler med dem i telefonen, men de vender så aldrig tilbage. Kun to af ti henvendelser fører til en ordre, siger Jesper Damsgaard.
Hos Frederiksberg VVS ser overmontør Michael Bottelet også langt efter det samarbejde, han blev lovet, da BilligVVS bad om at henvise kunder til vvs-firmaet. Med én femstjernet anmeldelse er Frederiksberg VVS lidt ironisk top-installatør sammenlignet med konkurrenterne, der går fuldstændigt upåagtet hen hos BilligVVS.
I juli fik vi kun otte besøgende på vores hjemmeside, der klikkede sig ind fra BilligVVS, mens vi fik 631 besøgende fra Google. Så der er ikke så meget samarbejde mellem os og BilligVVS, siger Michael Bottelet.
Lancerer pakkeløsninger
Jesper Bunde-Pedersen erkender, at partnerskabet ikke har givet fuldt gennemslag hos installatørerne.
Vi har taget disse installatører ind meget ukritisk og har de seneste par år gabt over for meget, så vi ikke har gjort den indsats for partnerne, som vi gerne vil. Det skal gerne være et win-win for både kunden og installatøren, siger Jesper Bunde-Pedersen.Men han håber, at han inden nytår kan introducere flere former for pakkeløsninger, der gør det nemt for slutkunderne at vælge produkt og installatør. Ét tiltag bliver månedens tilbud, hvor kunderne kan få en fast pris på både produkter og montering samt få vist avancerede sampak-løsninger, hvor flere varer bliver vist samlet for slutkunderne.
Mens pakketilbuddene skal være guleroden, der skal få installatører til at tro på partnerskabet, svinger BilligVVS også pisken over for de installatører, der ikke tilfredsstiller kunderne. Direktøren forudser en tid, hvor det bliver et privilegium at være partner.
Partnerskabet er et tilvalg for installatørerne, og vi vil gerne komme tættere på samarbejdsparterne og gå ned til kun at have 100 partnere fremover. Hellere have færre og gode partnere end mange, som er uengagerede, siger Jesper Bunde-Pedersen.