18.11.2013

Boganmeldelse: Data er det nye buzzword

Ny bog præsenterer data og måden vi bruger dem på som virksomhedernes største udfordring lige nu. Data er blevet virksomhedernes nye grundstof.

På top fem-listen over verdens største brands ligger virksomheder som Google, IBM og Walmart.

I de to første er data selve forretningens grundstof, og Walmart er en af verdens førende datadrevne supermarkeder.

I ny spændende bog argumenterer forfatterne for, at data bliver langt mere betydningsfuld for alle typer virksomheder – ikke kun Google, IBM og Walmart; men også små og mellem store virksomheder.

Data skal bruges til at gøre arbejdsgangene smartere og til at kende kunderne, så de kan serviceres optimalt – i sidste ende til gavn for bundlinjen.

Data er det nye buzzword, data er blevet virksomhedens grundstof, mener forfatterne, som er fremragende til at omsætte deres teoretiske viden til brugbare beskrivelser af innovation og nye forretningsmodeller baseret på data.

En ægte servicevirksomhed
Hvis man som Vestas råder over en kraftig computer, der kan beregne turbulens, vejrforhold, luftfugtighed, saltindhold, slitage og meteorologi, så kan man som en ekstra service rådgive kunder om optimal placering af vindmøller.

”Skal din virksomhed være med på rejsen ind i fremtiden, så skynd dig at hoppe med på datatoget, inden konkurrenterne stiger på et nyt tog på næste station. God tur!”

Citat fra bogen

Den service vil kunne øge salget af møller ved at sandsynliggøre møllens gennemsnitlige output på en given placering og minimere kundens risiko.

Computeren, som Vestas kalder Firestorm, er en af de hurtigste civile computere i Europa. Derfor anbefalede IBM Vestas’ datarådgivere til at forfremme computeren til en mere fremtrædende rolle i forretningsmodellen. Det råd fulgte Vestas.

I dag anvender virksomheden computeren til at kombinere officielle og kommercielle data og til at beregne møllers optimale placering. Vestas har med sin brug af data og sin information om data taget skridtet mod at blive en ægte servicevirksomhed. Det kan alle andre virksomheder også gøre, hvis de får styr på deres data.

Aktivér data og øg salget
Vi taler i dag om datadrevne virksomheder; det vil sige virksomheder, som på klog vis forstår at aktivere sine data, så de giver mere salg.

Fakta om bogen: ”Data – virksomhedens nye grundstof”

Mikkel Holm Sørensen & Simon Bentholm

Gyldendal Business

290 sider

300 kroner

****** (Fem stjerner)

Ordet data betegner typisk rå data uden egen mening.

Information er data sat i sammenhæng med andre data, så de får en mening.

Viden er, når information ses i forhold til virksomhedens strategiske prioriteter og omsættes til værdiskabende beslutninger og handlinger.

Forfatterne mener, at data er selve grundstoffet i virksomhedens værdiskabelse på lige fod med teknologi, talenter og patenter.

De kalder det en revolution, når virksomheder begynder at bruge data strategisk og hævder, at data åbner muligheder for helt nye forretningsmodeller, omdefinerer markedet og ændrer på de grundlæggende præmisser for, hvordan vi driver virksomheder.

Bogen lykkes med at give en bred indføring i strategisk brug af data på tværs af markeder og funktioner.

Bogen henvender sig til alle, der ønsker at forstå betydningen af den stille revolution, som vi lige nu er i gang med.

Den er delt op i fire dele: Data – det nye grundstof, Data som forretningens nye grundstof, Den datadrevne virksomhed – første skridt samt Hvad kan vi vente os.

Mere fra Ulla

Ulla Bechsgaard

Se profil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere