Boganmeldelse: Verden er til at forandre
Små og mellemstore virksomheder kan lære en hel del af ny bog om at styre forandringer. Lars Fornais fra vvs-grossisten Brødrene Dahl bidrager til bogen.
Den største forandring for Brdr. Dahl har været bevægelsen fra én organisation bestående af 52 decentrale og selvstændige butikker til at være en kædedrevet grossist-handelsvirksomhed"
Citat fra bogen
En forandringsproces ledet af rådgivningsvirksomheden Implement var det første Brødrene Dahls adm. direktør Lars Fournais gik i gang med, da han startede som topchef i 2008. Hvordan han greb det an beskrives i en ny udmærket bog, som er udkommet på rådgivningsvirksomheden Implements eget forlag.
Lederhold med rette kompetencer
Processen hjalp Brødrene Dahl til at få en mere klar strategi både i forhold til drift og udvikling af forretningen. Målet blev, at vision, mission og værdier er forstået og udlevet i hele organisationen, og at det rette lederhold med de rette kompetencer er sammensat inden 2013.
Udover Lars Fournais optræder følgende topchefer i bogen: Jacob Krogsgaard, Cimber Sterling; Jacob Holm fra Fritz Hansen; Jeff Gravenhorst og Marten van Engeland fra ISS; Peder Tuborgh, Arla Foods; Kent Arentoft, DHL; Jørgen Huno Rasmussen, FLSmidth; Steen Riisgaard, Novozymes; Eelco van Heel, Rockwool International; Lars Fournais, Henrik Poulsen, TDC/Dong Energy og Ulrik Garde Due fra Georg Jensen.
Fem forskellige forandringstyper
Bogen gennemgår fem grundtyper af strategiske forandringsprocesser:
- Turnaround, overlevelse, handlefrihed og nyt udgangspunkt
- One Company, én skalerbar virksomhed med klar identitet
- Customer Centric, fra produkt- og internt fokus til kunde- og markedsorienteret virksomhed
- Accelerated Growth, hastig profitabel vækst
- Change the Game, et radikalt skift i forretningsmodel
Fakta om bogen
”Verden er til at forandre”
Niklas Laifelt, Lars Kirkegård, Stig Albertsen
- 123 sider
- Implement Press
- 329 kroner
Fire af seks stjerner
******
Alle topchefernes og deres virksomheders udfordringer er sat ind i en oversigt, som vurderer udfordringerne i forhold til kunder & markeder, produkter & kanaler; organisation & processer, ledelse & kultur. Under Brødrene Dahl står der for eksempel, at der skal skabes bedre styring af sortimentet baseret på profitabilitet og marked, og at hele værdikæden skal optimeres (Lean) fra producent til slutbruger.
Der lå et grundigt analysearbejde bag vurderingerne, inden forandringsprocessen blev sat i gang i de enkelte virksomheder og beslutningerne om, hvordan virksomheden skulle have ændret sig i løbet af en årrække, blev taget. Saint Gobain Distribution Denmark (Brødrene Dahl) ville for eksempel opbygge et relations- og løsningsorienteret koncept for kunderelation, og Novozymes ville være global markedsleder med mere solid position på udviklingsmarkeder.
Find det unikke i virksomheden
Virksomhederne er vurderet i forhold til den samme kategorier. Det gør det overskueligt at sammenligne sin egen virksomhed med de omtalte eksempler i bogen. Udfordringen for de virksomheder, der er omtalt i bogen, har været at finde ud af, hvad der er unikt for den enkelte virksomhed. Og det er ifølge bogen dét, alle virksomheder bør gøre, inden de beslutter sig for, hvordan de vil udvikle sig.
Forandringsprocessen – transformationen – ender sjældent dér, hvor man forventer, hævder forfatterne. Virksomheden, markedet, priserne, konkurrenterne og kunderne ændrer sig undervejs. Processen fra en position til den næste er lige så vigtig som retningen, når man gennemfører en forandring, understreger forfatterne, som videregiver en række praktiske erfaringer, som er soleklare; men som alligevel ofte bliver glemt. For eksempel understreger de, at mødestrukturen er et af de allerbedste værktøjer til at sikre balance mellem drift og udvikling.
Fire ud af seks stjerner
Jeg kan lide bogen, fordi forfatterne ikke forfalder til praleri over egen metode; de er derimod helt nede på jorden og fortæller systematisk, hvordan transformationerne er grebet an. Bogen er kun på 123 sider. Til gengæld er det nogle velskrevne sider med megen god information. Bogen har sin begrænsning, fordi det er en konsulentbog, men ledere har travlt og vil have fakta på bordet. Det får de her i en stram form!