Bravida i konkurrence om store Femern-kontrakter
Syv internationale konsortier er blevet prækvalificeret til at kæmpe om to store kontrakter på installationerne på Femern-tunnelen mellem Danmark og Tyskland. Bravida er med i begge kapløb.
Femern A/S har nu udvalgt gruppen af firmaer og konsortier, der er prækvalificeret til kontrakterne på Femern-tunnelens elektriske og mekaniske installationer og på opførelsen af den transformerstation, der skal forsyne tunnelen og de elektriske tog med strøm.
For kontrakten med de elektriske og mekaniske installationer er fire konsortier med virksomheder fra henholdsvis Danmark, Østrig, Storbritannien, Sverige, Spanien, Italien, Frankrig og Tyskland blevet prækvalificeret.
For kontrakten med transformerstationen er tre konsortier med virksomheder fra Danmark, Frankrig og Polen prækvalificerede. Bravida Danmark, der er ejet af svenske Bravida AB og er en del af Bravidakoncernen, er med i slutspillet om begge kontrakter.
Femern A/S har valgt at samle de elektriske og mekaniske installationer i én stor kontrakt. Der er tale om en meget stor kontrakt på flere hundrede millioner euro, der indeholder en lang række forskellige elementer.
"Især de elektriske og mekaniske installationer er en meget stor og meget kompliceret opgave, og selvom de kommer til sidst i byggeriet, så viser erfaringerne, at det er bedst at være tidligt ude, så integrationen af installationerne kan koordineres nøje med tunnelbyggeriet", siger Kim Smedegaard Andersen.
Efterspørger integreret løsning
Kontrakten omhandler blandt andet ventilation af tunnelen samt i bygninger, nøddøre, brandbekæmpelsessystemer, dræn, kabel- og rørføringer, elevatorer, transformatorer, belysning, overvågning og kontrolsystemer samt kommunikationssystemer i tunnelen.
"På mindre projekter vil man typisk have skilt disse opgaver ad i særskilte kontrakter, men vi har valgt at samle dem, fordi vi vil have en fuldstændig integreret løsning, hvor alle delene spiller perfekt sammen. På den måde får vi sikkerhed for, at vi får den bedste løsning til Femern-tunnelen", siger Kim Smedegaard Andersen.
Transformerstation ved Rødby
Den anden kontrakt, som nu kan sendes i udbud, omfatter opførelse af en ny stor transformerstation øst for Rødbyhavn.
Transformerstationen leverer strøm til togdriften og de elektriske installationer i tunnelen. Især togene kræver meget strøm, og transformatorstationen er derfor så stor, at den ville kunne forsyne en større provinsby med omkring 10.000 husstande.
Arbejdet med de øvrige jernbaneinstallationer som skinner, kørestrøm og signaler skal først begynde, når selve konstruktionen af tunnelen står færdig. Derfor forventes de først udbudt om cirka to år.
For begge udbudsprocedurer gælder det, at de prækvalificerede virksomheder nu skal udarbejde tekniske bud på kontrakterne efter samme udbudsmodel som for de fire store tunnelkontrakter. Femern A/S forventer at modtage de endelige tilbud i slutningen af 2015.
-LA