Brug efteruddannelse til at specialisere dig
Alle kan ikke længere være verdensmester i alt inden for tekniske installationer. Det er nødvendigt at specialisere sig, og det gælder både virksomheder og medarbejdere.
I dag er det nødvendigt at specialisere sig og fokusere på en niche, hvor man for alvor kan gå i dybden og levere værdi til kunderne. Det mener Steen Hoeck Klausen fra Arbejdsgiverne. Den pointe bliver understøttet af Tekniqs Markedsanalyse 2015, der afslører, at specialernes markedsandel siden 2009 er vokset på bekostning af det traditionelle installationsarbejde. Det traditionelle installationsarbejde er faldet fra 58 til 48 procent fra 2009 til 2014.
Læs også: Efteruddannelse bliver lettere
Det er områdeleder Benny Yssing fra Dansk El-forbund enig i: Den tid hvor man kunne køre rundt med en varevogn, hvor der stod alt-i-el på, er ovre. Det er ikke realistisk at overskue alle dele af elinstallation i dag, det er nødvendigt at specialisere sig. Det betyder også, at de bløde kompetencer som samarbejde, projektstyring, kundedialog etc. bliver vigtigere.
Vidensniveauet stiger
Benny Yssing er også enig i, at der sker en voldsom udvikling af branchen, som gør det vigtigt at efteruddanne sig. Der sker løbende en teknologisk udvikling, som betyder, at mere avancerede og sofistikerede områder som styring, regulering, energi, komfort, it og automatik fylder mere og mere. Samtidig ser vi, at levetid for de avancerede teknologier bliver kortere og kortere, fortæller han og tilføjer:
Der sker også en tydelig udvikling af kundeforventninger og brugeradfærd. Kunderne forventer ikke bare en ny stikkontakt i dag. Stikkontakten hænger sammen i et intelligent installationsnetværk, så der skal måske et nyt panel og regulering af noget automatik til. Det skal så præsenteres på en brugervenlig måde, så kunderne også forstår anvendelsen og får nytte af løsningen. Så vi skal ikke bare være fagligt dygtigere, vi skal også forstå sammenhængen og ikke mindst kunne tale med og lytte til kunderne. Den slags kræver efteruddannelse.
Læs også: Installatører projekterer selv tekniske installationer
Han peger også på, at der sker en gradvis brancheglidning, hvor faggrænserne bliver mindre tydelige og behovet for at samarbejde med andre faggrupper bliver større. Både elektrikeren og ventilationsteknikeren skal arbejde med grænseflader til den samme automatik, der styrer tingene.
Tænk langsigtet og strategisk
Benny Yssing mener ikke, AMU-systemet leverer en tilstrækkelig ramme eller høj nok kvalitet i dag til at dække behovet. I Dansk El-Forbund er vi glade for, at de nye efteruddannelser som energiteknolog, automationsteknolog etc. på erhvervsakademierne endelig er på vej til at gå i luften.
De tilbyder et højere vidensniveau, som bedre dækker behov hos elektrikere og installatører i dag. Han anbefaler, at både medarbejdere og virksomheder tænker langsigtet og strategisk, når de planlægger efteruddannelse og karriereplaner. Installationsfaget er i dag både et håndværk og et videnserhverv. Det er nødvendigt at tage udgangspunkt i helheden i en bygning, altså at tænke udefra og ind, så kunden får en samlet løsning, der passer til brugeradfærd og -behov.
Der er også en masse integration, der skal virke. Belysning skal virke sammen med varme og ventilation, så det er ikke længere tilstrækkelig at være skarp til at trække kabler, fortæller han.
Forretningen kan blive stærkere
God ledelse er den vigtigste enkeltfaktor for succes for en installationsvirksomhed, fortæller Bo Neville, der er udviklingschef i Tekniq. Han mener derfor, det er naturligt at satse hårdt på praksisorienteret efteruddannelse i god ledelse og grunddyder inden for forretningsdrift, når installatører skal efteruddanne sig.
Der er naturligvis også behov for masser af teknisk-faglig opgradering, men når vi nu ved, at god ledelse har så stor betydning for forretningssucces, og vi kan se, at udbuddet af lederuddannelse for små- og mellemstore installationsvirksomheder er meget begrænset, så er det det oplagte sted at sætte ind.
Læs også: Tekniq får ny formand
Bo Neville mener, at installatører generelt er fagligt stærke, og at de skal blive ved med at opgradere deres faglige færdigheder. Han mener også, at de vil kunne få meget ud af at styrke deres forretningsledelse. Det er derfor på dette område installatørerne har det største efteruddannelsespotentiale: Der er store forretningsmæssige forbedringspotentialer. Vi kan registrere, at overskuddene i installationsvirksomheder er faldende, og at der bliver færre men større virksomheder.
"Det handler om bedre forståelse for egen forretning, at være tættere på de økonomiske tal, at inddrage it-værtøjer til at forbedre produktivitet, at tænke i smarte processer, rådgive kunder og blive bedre til at konvertere faglighed til kundeværdi. Kunderne har brug for en brugervenlig løsning, der er til at forstå. Det er installatørens ansvar at levere den løsning, og det er ikke altid så let, fortæller han.
Både produkter og arbejdsmåde
Steen Hoeck Klausen er enige i, at efteruddannelse i både teknisk-faglige discipliner og forretningsledelse er afgørende for, at både virksomheder og medarbejdere i installationsbranchen kan følge med i konkurrencen om kunder og arbejde i fremtiden. Han oplever, at der generelt er stor efterspørgsel efter efteruddannelse.
Det er også kolossalt vigtigt, fordi der sker en kraftig udvikling af teknologier, digitalisering og af services omkring produktet, der alt sammen løbende kræver ny viden af både medarbejdere og virksomheder. Der sker en kraftig udvikling af de produkter og løsninger, installationsvirksomheder tilbyder kunderne. Men der sker også en kraftig udvikling af processer, arbejdsmåder og de digitale værktøjer, som virksomhederne gør brug af eller bør gøre brug af i organiseringen af arbejdet. Forbrugerne kræver højere effektivitet og bedre logistik, der kommer hele tiden nye standarder for isolering, varme etc., der kommer garantiordninger, der stiller krav og nye love og reglementer, der forpligter, og der sker brancheglidninger, som rykker ved faggrænserne, fortæller han og tilføjer:
Der er nok at holde øje med som leder eller medarbejder i en installationsvirksomhed. Det er derfor nødvendigt hele tiden at være helt oppe på beatet, og her spiller efteruddannelse en afgørende rolle.