Danske el-installatører i front inden for brugen af LED
En ny undersøgelse af Phillips Lighting afslører tendenserne i branchen for el-installatører. Her er Danmark førende, når det kommer til brugen af LED. Samtidig stiller den teknologiske udvikling større krav til installatørernes viden.
I takt med den teknologiske udvikling får arbejdsopgaverne som el-installatør i Danmark et nyt omfang.
Intelligens kobles på løsningerne, og generelt sker der et skift i, hvordan el-installatører skal kunne rådgive kunderne om produkterne.
Derfor har Phillips Lighting foretaget en stor undersøgelse af installatørers rolle som kunderådgivere, og det har givet interessante tal, mener virksomheden.
To tredjedele af de adspurgte installatører i Danmark bruger hovedsageligt LED i deres projekter.
Det er det højeste tal målt i undersøgelsen på tværs af de ti markeder, hvor den er blevet udført. Desuden mener installatørerne, at det er vigtigt, at produkterne stammer fra etablerede brands.
Kvalitet er vigtigst for installatørerne
Tre ud af fem har oplevet problemer med servicen og supporten, når der blevet brugt billige produkter. Det er skidt set i forhold til, at hver fjerde også påpeger, at den vigtigste egenskab, når projekter skal vindes, er, at det udføres korrekt første gang.
Læs også: Danske kommuner går glip af besparelser på 600 mio. kroner
Den nye undersøgelse giver en indsigt, som er vigtig, for at Phillips Ligthing Danmark kan optimere dets løsninger, påpeger virksomheden.
”I Danmark er installatørerne langt fremme med at vælge LED-løsninger, og her er det vigtigt, at de løsninger, de vælger, lever op til den standard, der forventes. Vi har derfor målrettet fokus på hele tiden at udvikle teknologier, som kan understøtte installatørernes forretning og på at levere pålidelige produkter,” siger Michael Kragh, salgsdirektør hos Phillips Lighting i Danmark.
Større krav til installatørers viden om teknologi
I takt med at installatørerne får flere højteknologiske produkter på hylden, bliver kundernes spørgsmål og ønsker også mere komplekse. Det gør, at kundernes forventninger til mere rådgivning og vejledning fra el-installatøren stiller større krav til efteruddannelse.
De danske aktører har derfor netop nu stor fokus på at tilegne sig viden omkring produkterne på markedet. I undersøgelsen fortæller mere end halvdelen af de danske installatører, at kunderne går til dem for at få råd og vejledning omkring belysningsprojekterne.
Læs også: Se de vindende installatører Årets Håndværker 2018
”Det stiller nogle krav til installatørerne om, at deres viden skal være helt opdateret. Derfor investerer vi også i hele tiden at kunne tilbyde uddannelsesprogrammer, værktøjer og andre ressourcer, så installatørerne er klædt godt på,” siger Claus Sabinsky, salgschef i Philips Lighting Danmark.
I alt 500 installatører fra ti markeder (Danmark, Sverige, Norge, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Polen, USA, Kina og Indonesien) har medvirket i undersøgelsen.
- JJK