Danskerne er skeptiske over for duschtoiletter
De fleste danskere tørrer sig stadig med papir efter toiletbesøg, selvom mange føler sig urene bagefter og tror, at de ville være renere ved at blive skyllet med vand fra duschtoiletter. Det viser en stor undersøgelse af europæernes toiletvaner.
GfK Group har for vvs-producenten Geberit foretaget en stor international undersøgelse af de kulturelle forskelle på europæernes og japanernes toiletvaner og holdning til duschtoiletter. Mindst 1.000 respondenter er blevet spurgt i hvert land. Japan samt 10 europæiske lande har deltaget i den netbaserede undersøgelse, som har løbet over fire år.
Geberit har duschtoiletter på markedet. Toiletterne har indbygget et brus under toiletsædet, hvilket overflødiggør brug af toiletpapir efter toiletbesøg; og for at få en pejling af kundernes interesse for et sådant duschtoilet har GfK Group blandt andet spurgte til respondenternes holdning til at rengøre sig med vand efter toiletbesøg.
Traditionelle toiletvaner
Her viser svarene, at danskerne har meget traditionelle toiletvaner. Størstedelen foretrækker således det velkendte toiletpapir, mens 41 procent svarer, at de kunne forestille at rengøre sig med vand efter toiletbesøg. 1.002 danskere repræsentativt fordelt er blevet spurgt, ligesom cirka ligeså mange i de øvrige lande i undersøgelsen har svaret på spørgsmålene. Sammenlignet med de øvrige lande i undersøgelsen er danskerne nogle af de mest traditionsbundne.
" (...) vi udvikler nye produkter til de kunder, som er interessrede, og så håber vi på, at flere kommer med efterhånden"
Bent Knudsen, Geberit Danmark
Danskernes forbehold over for at udskifte toiletrullen med vand er overraskende set i lyset af, at 43 procent af de adspurgte danskere svarer, at de føler sig generet af en uren følelse efter toiletbesøg. Og ligeså mange mener, at de ville føle sig renere, hvis de rengjorde sig med vand efter toiletbesøg.
Kigger vi på nordmændene, er billedet noget anderledes. Hele 82 procent af nordmændene mener, at de ville være renere, hvis de rengjorde sig med vand efter toiletbesøg, samtidigt med at 68 procent af de adspurgte nordmænd godt kunne forestille sig at droppe toiletpapiret til fordel for vand.
I undersøgelsen svarer 71 procent af tyskerne, at de ville være renere, hvis de vaskede sig efter toiletbesøg, mens 66 procent af de adspurgte tyskere godt kunne forestille at rengøre sig med vand. Duschtoiletter er toiletter med indbygget brus og i nogle modeller lufttørring og automatisk lugtudsugning.
Duschtoiletter med brus
Hos Geberit hedder konceptet AquaClean. En fjerdedel af danskerne kender til konceptet fra ferier og lignende, og i store dele af Europa og Asien er duschtoiletter en integreret del af toiletbesøg.
Herhjemme er duschtoiletter imidlertid stadig et eksotisk indslag. Af den fjerdedel af danskerne, der kender til konceptet, er det kun 28 procent, som har prøvet et duschtoilet. Det på trods af at de fleste danskere opfatter vand som kilden til renhed efter toiletbesøg.
Danmark og Japan
Danskerne er i det hele taget langt mindre interesserede i toiletkomfort end for eksempel japanerne. 33 procent af japanerne svarer, at de går meget op i toiletkomfort mod kun 8 procent af danskerne.
Landechef for Geberit Danmark Bent Knudsen siger om undersøgelsen:
Årsagen til at danskerne stadig er langt bagefter andre lande og især bagefter Japan, når det drejer sig om de nye duschprodukter, skal findes i tradition. Vi gør ikke noget aktivt for at skabe en adfærdsændring, men vi udvikler nye produkter til de kunder, som er interesserede, og så håber vi på, at flere kommer med efterhånden.