Design og hygiejne vigtigst på badeværelset
Danskerne prioriterer god hygiejne og flot design over alt andet, når de bliver spurgt, hvilke ønsker de har til deres fremtidige badeværelse. Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Geberit.
Når vi danskere skal indrette et nyt badeværelse, vil vi have smukke møbler og lækkert designede armaturer. Samtidig sætter vi pris på funktioner, der sikrer god hygiejne, som berøringsfri armaturer og et toilet, der fjerner dårligt lugt. Det viser en undersøgelse som analyseinstituttet YouGov har fortaget for vvs-leverandøren Geberit.
Læs også: Installatører skal sælge intellignte sundhedsløsninger
44 procent svarer i undersøgelsen, at de ønsker sig flot design, mens et toilet, der fjerner dårlig lugt og berøringsfri funktioner bliver prioriteret af henholdsvis 36 og 37 procent af respondenterne.
Louise Poulsen, der er project manager i Geberits nordiske marketingafdeling er ikke overrasket over resultatet.
Vi forventede at design ville score højt i undersøgelsen. Her i Norden vil vi gerne bruge penge på det man kan se, blandt andet flotte møbler og lækre fliser, siger Louise Poulsen.
Stærk hygiejnetrend
Hun bemærker også, at undersøgelsen underbygger, at der i øjeblikket hersker en hygiejnetrend, når det gælder badeværelsesprodukter.
Vi vil gerne have nogle teknologier, der gør, at det er nemmere for os at holde en god hygiejne derhjemme. Og det er ikke kun Geberit, der præsenterer produkter på området. I dag kan du eksempelvis købe en berøringsfri sæbedispenser i de fleste supermarkeder. Hygiejnetrenden er virkelig ved at få et gennembrud på markedet. Efterspørgslen er meget stor, konstaterer Louise Poulsen.
Gør ønsker til mersalg
Installatørerne skal forsøge at udnytte danskernes lyst til flere funktioner på badeværelset og dermed sikre sig et mersalg, mener Louise Poulsen.
Det tager lige lang tid at installere en billig betjeningsplade og en betjeningsplade, der eksempelvis har berøringsfri funktioner. Men installatøren tjener klart mest på den avancerede model. Derfor er det oplagt, at installatørerne arbejder på at sælge hygiejnefunktionerne til kunderne. Vi kan jo se på undersøgelsen, at folk ønsker sig de her produkter, så det er bare med at skrue op for salgsindsatsen, siger Louise Poulsen.
Læs også: Teknikken rykker ind på badeværelset
Bruger mobilen på badeværelset
Geberit har i samme undersøgelse spurgt danskerne, hvad de kan lide at lave, når de opholder sig på badeværelset. Her er det bemærkelsesværdigt, at over 40 procent af de 18-34-årige angiver, at de godt kan lide at bruge deres smartphone på badeværelset(Se figur). Hvorvidt telefonen bliver brugt til at surfe på nettet, svare på mails eller snakke med venner, siger undersøgelsen ikke noget om. Den konkluderer til gengæld, at over 30 procent af danskerne nyder alene-tid, når de er på toilettet. Kategorien Andet er også en topscorer i undersøgelsen hvilket formentlig betyder, at danskerne rent faktisk kan lide at bruge badeværelset til det, det er beregnet til: Tage bad eller lave bimmelim og bummelum!