Effektiv optimering af dine indkøbsaftaler
Hvordan får man bedre indkøbsaftaler? Dét spørgsmål går igen hos prissammenligningstjenesten KlarPris og de giver dig her et par gode råd til netop bedre indkøbsaftaler.
Hos KlarPris, der nu har været på banen i mere end tre år, er der ofte ét spørgsmål, der går igen: hvordan opnår man bedre indkøbsaftaler?
Der er ikke noget enkelt svar til dette spørgsmål: Der er forskellige veje, holdninger og metoder, som alle afhænger af den enkelte installatør og grossist, forklarer Jens Davidsen, direktør og stifter af KlarPris.
Men han har dog alligevel to steder, hvor man som installatør bør sætte ind: Samhandelsaftalen og Bonussen.
Kend dit køb
Udgangspunktet for en bedre samhandel er, at kende sit samlede køb de seneste 12 måneder. Det vil nemlig være det bedste bud på, hvor meget du kommer til at handle for de kommende 12 måneder, fortæller Jens Davidsen og henviser til at man enten kan finde dette i sit økonomisystem eller hos sine grossister.
Efterfølgende kan du gå ud og lave en budrunde hos de grossister, du finder mest attraktive og så er det en rigtig god idé at understrege, at du vil handle 100% af dit køb de kommende 12 måneder hos netop de 2-3 grossister, du finder mest attraktive.
Bonus
Bonus er en ting, som er meget benyttet i branchen, men den kan være svær at gennemskue for mange installatører.
Ofte tror man at bonussen er en fast procentdel af det samlede køb, men der er i de fleste aftaler mange undtagelser, forklarer Jens Davidsen.
Derfor foreslår han at man går efter at få bonussen til at gælde hele købet eller at man får en bedre hovedaftale eller online-rabat.
På denne måde kan du lettere holde styr på din bonus, slutter Jens Davidsen.
Du kan læse meget mere om tips til bedre indkøbsvaner på KlarPris hjemmeside.