16.12.2013  |  EL  |  El-materiel

Ekspert: Lovforslag vil forringe el-sikkerhed væsentligt

Flere brande og el-ulykker kan blive konsekvensen, hvis regeringens lovforslag om autorisation vedtages, mener Jesper Sandberg, der er el-sikkerhedsekspert og konsulent.

"Lovforslaget har en væsentlig negativ sikkerhedsmæssig konsekvens". Så klar er konklusionen i et notat fra el-sikkerhedsekspert og konsulent, Jesper Sandberg, når det gælder markante dele af regeringens nye lovforslag om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet.

Ud over at være elektriker og stærkstrømsingeniør har Jesper Sandberg fra Sandberg konsulentbistand en fortid som blandt andet chef for det arbejdsmiljøfaglige center i Arbejdstilsynet, som tilsynschef samme sted, kontorchef i Sikkerhedsstyrelsen og afdelingschef i Elektricitetsrådet. Foto: Dansk El-Forbund

Ifølge el-sikkerhedsekspert og konsulent, Jesper Sandberg, har markante dele af regeringens lovforslag om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet en væsentlig negativ sikkerhedsmæssig konsekvens.

De negative konsekvenser kan vise sig i form af flere brande i boliger og eventuelt flere dødsfald, skriver fagbladet Elektrikeren.

Konsekvenserne vil også mindst opveje den tilsigtede økonomiske gevinst, og forslaget kan derfor resultere i fordyrelser for både forbrugerne og samfundet som sådan.

Læs også: Ny autorisationslov i modvind på Christiansborg

Jesper Sandberg har gennemgået lovforslaget på opfordring fra Dansk El-Forbund, men konklusionerne er alene baseret på hans faglige indsigt på området. 

Jesper Sandberg har især hæftet sig ved de dele af lovforslaget, der drejer sig om, at visse former for el-arbejder skal undtages fra kravet om autorisation og om indførelse af delautorisation.

Han har desuden foretaget en mere samlet vurdering af forslagets generelle indflydelse på sikkerhedsniveauet ved el-arbejde. På alle disse områder er resultatet dumpekarakterer.

Farlige kabler
Ifølge lovforslaget skal der gøres undtagelser fra det eksisterende autorisationskrav ved føring af el-kabler. Men når det endelige arbejde på eksempelvis et byggeri er slut, står den autoriserede elinstallatørvirksomhed med ansvaret.

Dermed lægger loven op til, at ”den autoriserede elinstallatørvirksomhed skal tage sikkerhedsmæssigt ansvar for arbejde, som denne reelt ikke har mulighed for at vurdere de sikkerhedsmæssige risici ved,” skriver Jesper Sandberg i notatet.

Læs også: Dansk El-Forbund vil ændre lovforslag om autorisation

Problemet består i, at når den autoriserede virksomhed skal gennemføre tilslutning og slutafprøvning af fremføringen af kablerne, så er disse allerede skjult i bygningshulrum, indmuret i vægge, nedgravet i jord med videre, og det eneste, der er synligt og tilgængeligt for den autoriserede virksomhed, er tilslutningsstederne.

Og netop elkablerne og den måde, de er fremført på, rummer en stor risiko for el-brande og el-ulykker, hvilket Jesper Sandberg dokumenter med en række eksempler.

Manglende kompetencer
Når det gælder delautorisationerne, så skal de ifølge forslaget på visse betingelser kunne gives til afgrænsede arbejdsområder.

Af bemærkningerne fremgår, at der blandt andet tænkes på boliginstallationer.

Her hedder det også, at der ved fastsættelsen af de særlige kompetencekrav i den forbindelse ikke bliver gået på kompromis med sikkerheden. Det er Jesper Sandberg uenig i.

Ifølge forslaget er den kompetence, som opnås med delautorisations-uddannelsen, kun en fjerdedel af den kompetence, der kræves ved den fulde autorisation.

Læs også: Autorisationer skal handle om kompetence – intet andet

Dette kunne være nok ved et mindre og velafgrænset kompetenceområde som solcelleinstallation, men ikke ved boliginstallation.

Selv om installationen er fysisk begrænset til boligen, er området så komplekst, at en boliginstallatør – ifølge Jesper Sandberg – skal være kompetent i forhold til så mange centrale elementer af den fulde autorisation, at det er usandsynligt, at en uddannelse på en fjerdedel af den normalt krævede er tilstrækkelig.

”Det er lidt som at sige til kommende piloter: Nu får I en kvart uddannelse, og så må I nøjes med at flyve i Europa og ikke på de oversøiske ruter”, siger eksperten.

- JDN

Mere fra redassistent@horisontgruppen.dk

redassistent@horisontgruppen.dk

Se profil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere