Energihåndværkere: Kunderne skal have et skub
Boligejerne har ikke overblik over de energimæssige og økonomiske konsekvenser ved at energirenovere. Derfor skal håndværkerne hjælpe dem til selvhjælp, mener elinstallatør Bo Rasmussen, der er initiativtager til netværket E-OP Energioptimering.
Det nystartede netværk E-OP Energioptimering, der holder til på Lolland-Falster, har allerede 23 energihåndværkere i stald og har derved sat energibesparelser på dagsordenen. Ifølge initiativtager og elinstallatør Bo Rasmussen kræver en ambitiøs indsats på energiområdet dog et særligt fokus på kunderne. Barrieren hos mange private er ifølge Bo Rasmussen, at de ikke har overblik over de energimæssige og økonomiske konsekvenser ved at energirenovere.
”I bedste fald ved boligejerne, at energirenovering er en god ide, og går i gang med det. Men mange har en opfattelse af, at udgiften til renoveringen måske er for høj i forhold til en ukendt besparelse på energiregningen. Der findes rigtig mange energibesparelser ude hos private og mindre virksomheder. De skal blot have overblik over, hvor meget de sparer ved at energirenovere, og hvor meget det koster. Under alle omstændigheder ligger initiativet for at komme i gang oftest hos boligejeren selv, og uden en form for ekstern påvirkning, fulgt op med rådgivning, er det langt fra alle, der kommer i gang med renoveringerne.”
Læs også: På Lolland-Falster netværker de om energioptimering
Man kan tale om hjælp til selvhjælp, for håndværkerne har deres daglige gang ude hos kunderne, når de bliver bestilt til forskellige opgaver, og har dermed mulighed for dels at vurdere behovet for at få udarbejdet en energirapport dels at skabe interesse for at få udarbejdet rapporten. Et forhold der ifølge Bo Rasmussen er afgørende for konceptets succes. Det betyder med andre ord, at jo flere håndværkere, der er med, desto flere sælgere har netværket.
Interessen fra banker og realkreditinstitutter hænger sammen med, at de ser energirådgivning som en integreret del af boligrådgivningen/privatøkonomien. Herfra kan kunderne også få et lille skub i den rigtige retning, og for boligejerne kan det være en fordel, at det forøger husets værdi.
Lokalpatriotisme
Claus Mortensen, ejer af Troldemosen’s VVS & Blik, er en af de 23 håndværkere, der har valgt at deltage i energinetværket og vil gerne opfordre andre til at gøre det samme.
”Det er de færreste håndværkere, der siger blankt nej til at deltage, men det sker dog ud fra bekymringen om risikoen for udvikling! Med andre ord, det kan kun være en fordel at være med. Som vvs’er får jeg mange spørgsmål om energibesparelser, men man skal gøre det, man er god til, og jeg er god til det håndværksmæssige, hvorfor det er som fod i hose, at EOP er blevet etableret. De kan tage sig af beregningerne, mens mine folk og jeg kan stå for den praktiske udførelse,” siger Claus Mortensen med et bredt smil og fortsætter: ”Jeg er ekspert i fjernvarmeeftersyn, og det giver god anledning til at tale om energiforbrug og -besparelser. Og mange kunder spørger til muligheden for at spare på varmeregningen. Nu har jeg et sted at sende dem hen i håb om, at jeg efterfølgende skal udføre arbejdet,” bemærker Claus Mortensen lunt.
Grunden til hans deltagelse ligger også i en vis form for lokalpatriotisme. ”Det er rart at være og arbejde sammen med andre lokale om dette projekt. Vi vil jo gerne beholde arbejdet på lokale hænder, og det er der større chance for, at vi kan, hvis vi er mange håndværkere i et stærkt netværk, der med tiden kan byde på også større opgaver.”
Jeg er ekspert i fjernvarmeeftersyn, og det giver god anledning til at tale om energiforbrug og besparelser.
Claus Mortensen, ejer af Troldemosens VVS & Blik i Nykøbing F.
Uvildig rådgivning
Elektriker Michael Nielsen, der foreløbigt er E-OP Energioptimerings eneste ansatte, fortæller om en energirapports vej fra dataindsamling til prioritering af opgaverne.
”Når en kunde har bestilt en energirapport, tager vi ud og foretager dataindsamlingen, der typisk tager fra to-tre timer. Der er tale om en tværfaglig gennemgang af boligen eller den mindre erhvervsejendom. Både klimaskærm, installationer og opvarmningskilde undersøges med henblik på at identificere og kvantificere mulige energibesparelser.”
Herefter skal der udarbejdes en grundig rapport, som efterfølgende præsenteres for kunden. ”Dermed sikrer vi os, at kunden har forstået, hvad der står i rapporten. Den er udfærdiget som en bruttoliste over alle de konstaterede energibesparelsesmuligheder, der er opført i kWh, CO2 og kroner,” tilføjer Bo Rasmussen. Mulige støtteordninger præsenteres også for kunden.
Næste skridt er at tage en drøftelse med kunden om, hvad det kan være relevant at tage fat på, hvilket typisk vil afhænge af kundens økonomi og de lettest tilgængelige besparelser.
”Når prioriteringen er på plads, vil kunden få listen over håndværkerne og selv vælge, hvem der skal udføre arbejdet,” forklarer Michael Nielsen og uddyber: ”Uvildigheden ligger os meget på sinde, forstået på den måde, at EOP skal foretage dataindsamlingen og rådgivningen og herefter lade det være helt op til kunden at vælge en energihåndværker på vores liste. Det vil vi overhovedet ikke blandes ind i. Vælger kunden mod forventning en anden håndværker, kan vi heller ikke gøre noget ved det.”
”Vi er vejledere og rådgivere, men udfører ikke selv renoveringsopgaverne. Vi har heller ikke nogen interessesammenfald med producenter, importører, grossister eller lignende af energiløsninger eller produkter. Det sikrer vores kunder objektiv og uvildig rådgivning,” fastslår Bo Rasmussen, mens Michael samstemmer.
Om netværket
Har du spørgsmål til konceptet eller ønsker at blive en del af netværket af energihåndværkere, kan E-OP Energioptimering kontaktes på telefon 3536 3636, mvn@e-op.dk eller på www.e-op.dk.
En god forre(n)tning
Hvis energirenoveringerne gennemføres i forbindelse med planlagte renoveringer, er det ikke usædvanligt at se tilbagebetalingstider på fire år. Således er det vigtigt, at der er overblik over energirenoveringsmulighederne i en bygning, før en almindelig renovering igangsættes, så renoveringen også bliver en energirenovering.
For den enkelte boligejer vil energirenoveringer typisk være væsentligt bedre end at have penge i banken, energirenoveringen kan også bruges som alternativ pensionsopsparing. Gennemsnitlige tilbagebetalingstider på syv til ti år giver en forrentning af investeringen til energirenovering på mellem syv og ti procent.
”Forrentningen er med andre ord oftest meget høj, og den årlige energibesparelse kan for nogen måske betyde, at de kan blive boende i huset, når de starter på pensionistlivet med lavere indtægter til følge – eller at huset kan blive solgt. Ligeledes kan en mindre energirenovering, flytte energimærkningen flere trin, så ejendomsværdien og friværdien øges med øgede lånemuligheder på realkreditmarkedet. Og så må man ikke glemme det øgede komfortniveau og bedre indeklima, som energirenoveringen giver,” bemærker Michael Nielsen.