Energiselskab sparer millioner på logistikken

Et tæt samarbejde med grossisten Lemvigh-Müller har givet energiselskabet Eniig store kontante fordele – og ro og overskud i dagligdagen.

Eniig, der blandt andet driver Nordjyllandsværket i nærheden af Aalborg, har sparet store ressourcer gennem et tæt samarbejde med Lemvigh-Müller. Foto: Vattenfall. .

Når energiselskabet Eniig anlægger fibernet og udfører andre forsyningsprojekter i Himmerland og Aalborg, er det stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller, som leverer en del af de varer, der skal bruges. De to parter har udviklet et tæt, strategisk samarbejde, som kom i stand for 15 måneder siden efter et logistikudbud for Himmerlands Elforsyning (HEF), der i sommer fusionerede med EnergiMidt og Energinord og blev til Eniig.

Læs også: Deltidsuddannelser til elinstallatør breder sig i Sydjylland

Både indkøbere, lagerfolk og montører kan tydeligt fornemme en forskel på før og efter udbuddet. Inden samarbejdet kom i stand, kæmpede man således bl.a. med unødig ekstrahåndtering af varer, pakkefejl og fragtproblemer, fortæller contract manager hos Eniig, Louise Vinter.

”Når vi bestilte varer, blev de ikke sendt direkte hen til, hvor de skulle bruges, men til vores lager i Støvring. Vores medarbejdere stod så for at pakke ud og ompakke til de forskellige projekter, og en ekstern vognmand stod for fragten ud til projektpladserne. Tit var der dog bøvl med at levere varerne, fordi forholdene ikke altid var til det. Så blev varerne kørt tilbage til Støvring, og der røg ekstra fragtleverance på. Samtidig var vores lager en ’brandstation’ – alt var brandslukning, og der skete tit pakkefejl, så vores montører brugte en del tid på at køre til Støvring for at skaffe de rigtige varer”, siger hun.

For at forbedre situationen, satte man gang i et projekt, hvor HEF’s indkøbs- og logistikprocesser minutiøst blev gået igennem med hjælp fra en ekstern scm-konsulent. Projektet mundede ud i logistikudbuddet, som Lemvigh-Müller altså endte med at vinde.

”Det var kun to grossister, der kunne løfte opgaven. Ingen havde en færdig pakke, men vi havde en god, åben dialog i forbindelse med udbudsrunden, hvor vi fik afstemt forventningerne - det nytter ikke at stille krav, som leverandøren ikke kan leve op til. Sådan et samarbejde kan kun køre, hvis man løbende er i tæt dialog og er ærlige i forhold til, hvad der kan lade sig gøre”, siger Louise Vinter.

Louise Vinter og Flemming Vistisen har været de drivende kræfter i logistikprojektet. Foto: Lars Horn/Baghuset..

Kæden er blevet kortere
I dag foregår det sådan, at varer til projekter bliver sendt fra Lemvigh-Müllers centrallager i Odense til grossistens afdeling i Aalborg. De modtager varerne og ompakker dem til containere, som de fragter ud til projektpladserne, ligesom de rydder op, fjerner emballage og håndterer overskydende varer, når projekterne er slut.

”Vi har altså skåret vores egen varehåndtering væk, og vi skal heller ikke længere koordinere med en fragtmand. Og de overskydende varer ryger retur til Lemvigh-Müllers centrallager, hvor vi får dem krediteret med det samme. Eller de bliver brugt i næste projekt, hvis det er muligt. Det kører helt uden, at vi skal gøre noget”, siger indkøbskoordinator hos Eniig, Flemming Vistisen.

Han fortæller, at der også er kommet bedre styr på projektindkøbet. Tidligere var der en tendens til, at der blev bestilt 20-30 procent flere varer, end der reelt skulle bruges på projekterne. Genbestillingstiden kunne nemlig være lang, og også den tunge leveringsproces betød, at det var nødvendigt at købe ekstra varer for at gardere sig mod mangelsituationer.

Dag til dag og digitalisering
Nu kan man få leveret varer fra dag til dag, hvilket har betydet at Eniig har kunnet skære varelageret i Støvring ned til et minimum. I runde tal er lagerværdien i Støvring blevet næsten halveret i løbet af de 15 måneder, hvor samarbejdet med Lemvigh-Müller har kørt, hvilket har givet solide, økonomiske gevinster.

”Det svarer til 6-7 mio. kr., som ikke længere er bundet i lageret – en besparelse der også skyldes, at vi selv har haft fokus på at få brugt de gamle varer. Hertil kommer, at vi har fået en væsentlig bedre prisaftale, end vi havde før. Vi fik én million i besparelse, da vi skrev samarbejdsaftalen under”, siger Flemming Vistisen.

Endelig er indkøbsprocessen i selskabet blevet digitaliseret som en del af samarbejdet, hvilket ifølge Louise Vinter har gjort en række daglige processer betydeligt mere enkle og er med til at give overskud i hverdagen hos Eniigs folk, både i marken og på kontorgangen.

Læs også: Schneider Electric udfaser den gamle blå forfradåse

”Vi har fået en EDI-løsning, så varebestillingen og faktureringen kører meget nemt og uden det store tastearbejde, som vi plejede at have. Til vores montører har vi fået en iPad-løsning, så de nemt kan bestille værktøj og andre småting til den daglige drift direkte i Lemvigh-Müllers webshop – før skulle de sende en mail til lageret. Også lagerfolkene har fået det nemmere. Tingene kører så strømlinet, at de ikke længere behøver at bruge al deres tid på at pakke varer ud og sætte på hylderne og brandslukke. De har fået et helt andet overskud til de administrative opgaver. Vi har alle sammen fået en helt anden ro på vores dagligdag”, slutter hun.

-AK

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

22.07.2024Installator.dk

Dansk startup samarbejder med Huawei

15.07.2024Installator.dk

Elektronik skal leve længere og genanvendes

08.07.2024Solar Danmark

Sponseret

Solar i strategisk samarbejde med Emaldo®

27.06.2024Schneider Electric A/S

Sponseret

Schneider Electric kåret som verdens mest bæredygtige virksomhed af Time Magazine

27.06.2024Schneider Electric A/S

Sponseret

Schneider Electric kåret som verdens mest bæredygtige virksomhed af Time Magazine

12.06.2024Schneider Electric A/S

Sponseret

Vi mødes på Folkemødet 2024 ...

06.06.2024Installator.dk

Hver fjerde boligejer vil investere i solceller

29.05.2024Installator.dk

Hybrid Greentech vinder Green Power Prisen 2024

Jobmarked

Se alle

GEMINA TERMIX A/S

Salgsassistent

Vi søger en salgsassistent, som er serviceminded, udadvendt og har smil i stemmen.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Solar Danmark

Er du vores kollega som Account Manager – Specialist på ABA/AVA

Er du teknisk velfunderet, drevet af salg og kan du formidle tekniske løsninger kommercielt? Vi søger en kollega til Danmarks skarpeste sikrings-team. Skal det være dig?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.08.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Intern tekniker til kundesupport

Vølund Varmeteknik A/S har egen serviceorganisation med 30 medarbejdere over hele landet. Vi søger nu endnu en teknisk kollega - denne gang til kundesupport på kontoret i Herning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Teknisk salgskonsulent til VVS-branchen

Vi søger en teknisk salgskonsulent til vores stærke team, og du har nu muligheden for at blive en del af markedets førende leverandør af bæredygtige varmetekniske løsninger.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Er du vores nye servicetekniker?

Vølund Varmeteknik A/S har i de senere år udviklet en professionel serviceorganisation med i øjeblikket 25 eksterne serviceteknikere, som alle kører ud hjemmefra og i tæt dialog med et professionelt serviceteam på kontoret.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle