Et spring fremad for mobil it

I 2007 fandt mobil it for alvor vej til danske virksomheder – ikke mindst el- og-vvs-virksomheder. Den mobile it giver dog i langt de fleste tilfælde ikke online- adgang til vitale virksomhedsdata fra ERP, CRM og andre systemer. Nye internationale standarder kan gøre det lettere for små og mellemstore virksomheder at drage fordel af mobile løsninger.

For bare 10-15 år siden var en mobiltelefon et nyt og eftertragtet værktøj for en medarbejder. Først var det NMT, som var forbeholdt de få, derefter GSM, som flere fik adgang til. Der er sket meget siden da.

I dag er mobiltelefonen blevet et naturligt værktøj for de fleste medarbejdere, og på verdensplan har 55 % af alle virksomheder i dag implementeret trådløse netværk. Men der er stadig cirka 700 millioner professionelle medarbejdere i verden, som vil have brug for en mere avanceret mobil computer i hånden de næste år. Derfor er mobil it i rivende udvikling. Tendensen er helt tydelig i Danmark, hvor el- og vvs-virksomhederne bruger det i vidt omfang.

”Principielt har markedet for mobile computere været i udvikling de sidste ti år, men med en række begrænsende faktorer for væksten såsom teleoperatørernes services, prissætninger og sikkerhed samt den mobile computers størrelse, ydelse og batterielevetid,” siger Senior Channel Manager Peter Salmon fra Motorolas Enterprise Mobility Division (der tidligere hed Symbol Technologies).

Mange mangler online adgang
Estimater peger på, at tre fjerdedele af medarbejderstaben i en typisk virksomhed i dag udfører deres job uden on-line adgang til ERP, CRM eller lignende systemer. Alle disse brugere kan forøge deres produktivitet ved hjælp af mobile enheder såsom mobile håndterminaler, SmartPhone, Tablet PC’s eller andre typer mobile PC’ere. Der er konstant fokus på virksomhedernes og medarbejdernes produktivitet, og mobile værktøjer kan være en af de primære drivkræfter for denne produktivitetsforøgelse.

”Vi oplever et stort ryk inden for mobile it-løsninger inden for mange sektorer i øjeblikket, men det er særlig tydeligt for serviceteknikere og sælgere på farten”, fortæller salgschef Kim Holst Hansen fra Consafe Logistics, der i 2007 opkøbte Nordens største leverandør af mobilitet Captura. Han tilføjer, at ”flere og flere servicevirksomheder udstyrer deres teknikere med mobile værktøjer. De har indset, at der er store fordele forbundet med at have alle relevante informationer om et bestemt objekt og dets servicehistorik tilgængelig på stedet ude i marken. Det samme gør sig gældende for salgsmedarbejdere i marken, hvor de mobile løsninger understøtter arbejdsplanlægning, ordremodtagelse og opfølgningsopgaver on the spot”.

Kim Holst Hansen lister nogle af de primære motiver for, at kunderne investerer i mobilitet:

- Færre fejl fordi der er færre genindtastninger
- Bedre tidsregistrering
- Mere præcis registrering af reservedelsforbrug
- Hurtigere tilbagemelding og bedre likviditet
- Tilbagebetalingstid på under 24 måneder

Der ligger dog en hurdle i virksomhedernes størrelse. ”Når man tænker på, at 93 % af alle Europas 20,5 millioner virksomheder ifølge EIM Business & Policy Research har færre end 10 ansatte, 6 % har mellem 10 og 49 ansatte, mindre end 1 % er mellemstore virksomheder med mellem 50 og 249 ansatte og kun 0,2 % er store virksomheder med 250 ansatte eller flere, er det klart, at det er en udfordring at få bredt mobile it-løsninger ud. Jo mindre en virksomhed er, jo mindre er it-afdelingen og it-kompetencen naturligvis også. I mange mindre virksomheder er der naturligt nok slet ikke nogen it-afdeling, hvilket i dag er en barriere for at implementere mobilitet, da det er en relativt kompleks manøvre,” fortæller Peter Salmon. De europæiske tal adskiller sig ikke meget fra de danske.

Hvem bruger mobilitet til hvad?
Forrester udarbejdede i januar 2007 en oversigt over vækstområder for mobile applikationer. Den viser, at det helt store vækstmarked i øjeblikket er Utility / Service Providers med Field Service løsninger – eller på godt dansk serviceteknikere med håndterminaler, som opfylder et særligt behov.

De store traditionelle brugere af mobile enheder er detailhandel, logistikvirksomheder samt produktionsvirksomheder. Løsningerne har primært været lagerstyring, genbestilling af varer i supermarkeder samt sporing af pakker i logistik.
Fremover vil markedet for løsninger til kørende sælgere og serviceteknikere ifølge Peter Salmon og Kim Holst Hansen vokse betydeligt. Teknisk service hører også til blandt de markeder, hvor der har været mest gang i nytænkningen.

Mobilitet er fremtiden
Der er masser af potentiale og uopdyrkede muligheder i de mobile it-løsninger for at understøtte virksomhedernes bestræbelser på at forbedre produktivitet, kvalitet og kundeservice med det formål at skabe nye konkurrencefordele. Mobilitet er igen kommet på it-chefernes agenda.

“Mobiliteten bevæger sig ned og ud i organisationen. Funktionaliteten bliver rettet mod den enkelte bruger. Vi har spurgt it-chefer i Norden, som siger, at 20 procent af deres medarbejdere er mobile medarbejdere, der skal kunne arbejde andre steder end ved arbejdsstationen på deres skrivebord,” siger Brian Troelsen fra IDC til Computerworld.

ERP og CRM er ikke nok
”Det er ikke længere nok med en toptunet ERP-løsning eller et effektivt CRM-system – for det har konkurrenterne også. Vi forventer – på linie med mange andre branchefolk og analytikere – at den næste it-bølge bliver it-værktøjer, der kan sikre samarbejde på kryds og tværs i virksomheden og i hele værdikæden helt ud i marken”, fortæller Kim Holst Hansen og Peter Salmon.

En af drivkræfterne for den nye bølge af it-mobilitet kan nemt vise sig at være Microsofts lancering af Office Communications Server 2007 samt Microsoft Dynamics AX Mobile Sales til brugere af Dynamics AX. Office Communications Server 2007 er softwaregigantens bud på en samlet platform for morgendagens digitale væg-til-væg kommunikator eller ”Unified Communication”, altså en kommunikationsplatform der når hele vejen rundt blandt virksomhedens medarbejdere uafhængigt af PC’er og geografi.

”Det har været en barriere for udviklingen og udbredelsen af mobilitet i ikke mindst de små og mellemstore virksomheder, at der ikke har været standarder på området. Det kan Office Communications Server 2007 og Microsoft Dynamics AX Mobile Sales nu være med til at råde bod på”, fortæller Peter Salmon.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

03.07.2024Installator.dk

Varmepumpeindustrien glæder sig over prisloft på fjernvarme

02.07.2024Installator.dk

Politisk aftale vil indføre prisloft på fjernvarme

17.06.2024Installator.dk

Lige om lidt skal erhvervskøretøjer have TPMS på alle dæk

14.06.2024RIB Software

Sponseret

Nåede du ikke med på IKT-leder uddannelsen i Aarhus? Så tilmeld dig næste hold her!

11.06.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

AO har vist vejen i den grønne omstilling til elbiler

10.06.2024RIB Software

Sponseret

I dag starter IKT-leder uddannelsen i Aarhus!

07.06.2024Avidenz A/S

Sponseret

Pas på jeres natarbejdere, husk helbredskontrollerne

05.06.2024RIB Software

Sponseret

Ebook: BIM fra A til Z – Download den her!

Jobmarked

Se alle

Solar Danmark

Er du vores kollega som Account Manager – Specialist på ABA/AVA

Er du teknisk velfunderet, drevet af salg og kan du formidle tekniske løsninger kommercielt? Vi søger en kollega til Danmarks skarpeste sikrings-team. Skal det være dig?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.08.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Intern tekniker til kundesupport

Vølund Varmeteknik A/S har egen serviceorganisation med 30 medarbejdere over hele landet. Vi søger nu endnu en teknisk kollega - denne gang til kundesupport på kontoret i Herning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Vi søger en ny salgschef for fjernvarme

Er du en erfaren salgsprofil inden for fjernvarmeområdet? Og trives du med både strategisk ledelse og operationelt salgsarbejde? Så er det måske dig, vi søger som vores nye salgschef for fjernvarmeteamet hos METRO THERM.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Silhorko

Servicetekniker

Har du en håndværksmæssig baggrund? Er du skarp til fejlfinding og brænder for at udføre tekniske serviceopgaver? Kunne du tænke dig at bringe dine tekniske kompetencer i spil i en af Danmarks førende virksomheder indenfor vandbehandling? Så er det måske dig, vi søger som vores nye udekørende Servicetekniker til kunder på Sjælland ved Silhorko-Eurowater A/S

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.07.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Teknisk salgskonsulent til VVS-branchen

Vi søger en teknisk salgskonsulent til vores stærke team, og du har nu muligheden for at blive en del af markedets førende leverandør af bæredygtige varmetekniske løsninger.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Er du vores nye servicetekniker?

Vølund Varmeteknik A/S har i de senere år udviklet en professionel serviceorganisation med i øjeblikket 25 eksterne serviceteknikere, som alle kører ud hjemmefra og i tæt dialog med et professionelt serviceteam på kontoret.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle