Et spring fremad for mobil it
I 2007 fandt mobil it for alvor vej til danske virksomheder ikke mindst el- og-vvs-virksomheder. Den mobile it giver dog i langt de fleste tilfælde ikke online- adgang til vitale virksomhedsdata fra ERP, CRM og andre systemer. Nye internationale standarder kan gøre det lettere for små og mellemstore virksomheder at drage fordel af mobile løsninger.
I dag er mobiltelefonen blevet et naturligt værktøj for de fleste medarbejdere, og på verdensplan har 55 % af alle virksomheder i dag implementeret trådløse netværk. Men der er stadig cirka 700 millioner professionelle medarbejdere i verden, som vil have brug for en mere avanceret mobil computer i hånden de næste år. Derfor er mobil it i rivende udvikling. Tendensen er helt tydelig i Danmark, hvor el- og vvs-virksomhederne bruger det i vidt omfang.
Principielt har markedet for mobile computere været i udvikling de sidste ti år, men med en række begrænsende faktorer for væksten såsom teleoperatørernes services, prissætninger og sikkerhed samt den mobile computers størrelse, ydelse og batterielevetid, siger Senior Channel Manager Peter Salmon fra Motorolas Enterprise Mobility Division (der tidligere hed Symbol Technologies).
Mange mangler online adgang
Estimater peger på, at tre fjerdedele af medarbejderstaben i en typisk virksomhed i dag udfører deres job uden on-line adgang til ERP, CRM eller lignende systemer. Alle disse brugere kan forøge deres produktivitet ved hjælp af mobile enheder såsom mobile håndterminaler, SmartPhone, Tablet PCs eller andre typer mobile PCere. Der er konstant fokus på virksomhedernes og medarbejdernes produktivitet, og mobile værktøjer kan være en af de primære drivkræfter for denne produktivitetsforøgelse.
Vi oplever et stort ryk inden for mobile it-løsninger inden for mange sektorer i øjeblikket, men det er særlig tydeligt for serviceteknikere og sælgere på farten, fortæller salgschef Kim Holst Hansen fra Consafe Logistics, der i 2007 opkøbte Nordens største leverandør af mobilitet Captura. Han tilføjer, at flere og flere servicevirksomheder udstyrer deres teknikere med mobile værktøjer. De har indset, at der er store fordele forbundet med at have alle relevante informationer om et bestemt objekt og dets servicehistorik tilgængelig på stedet ude i marken. Det samme gør sig gældende for salgsmedarbejdere i marken, hvor de mobile løsninger understøtter arbejdsplanlægning, ordremodtagelse og opfølgningsopgaver on the spot.
Kim Holst Hansen lister nogle af de primære motiver for, at kunderne investerer i mobilitet:
- Færre fejl fordi der er færre genindtastninger
- Bedre tidsregistrering
- Mere præcis registrering af reservedelsforbrug
- Hurtigere tilbagemelding og bedre likviditet
- Tilbagebetalingstid på under 24 måneder
Der ligger dog en hurdle i virksomhedernes størrelse. Når man tænker på, at 93 % af alle Europas 20,5 millioner virksomheder ifølge EIM Business & Policy Research har færre end 10 ansatte, 6 % har mellem 10 og 49 ansatte, mindre end 1 % er mellemstore virksomheder med mellem 50 og 249 ansatte og kun 0,2 % er store virksomheder med 250 ansatte eller flere, er det klart, at det er en udfordring at få bredt mobile it-løsninger ud. Jo mindre en virksomhed er, jo mindre er it-afdelingen og it-kompetencen naturligvis også. I mange mindre virksomheder er der naturligt nok slet ikke nogen it-afdeling, hvilket i dag er en barriere for at implementere mobilitet, da det er en relativt kompleks manøvre, fortæller Peter Salmon. De europæiske tal adskiller sig ikke meget fra de danske.
Hvem bruger mobilitet til hvad?
Forrester udarbejdede i januar 2007 en oversigt over vækstområder for mobile applikationer. Den viser, at det helt store vækstmarked i øjeblikket er Utility / Service Providers med Field Service løsninger eller på godt dansk serviceteknikere med håndterminaler, som opfylder et særligt behov.
De store traditionelle brugere af mobile enheder er detailhandel, logistikvirksomheder samt produktionsvirksomheder. Løsningerne har primært været lagerstyring, genbestilling af varer i supermarkeder samt sporing af pakker i logistik.
Fremover vil markedet for løsninger til kørende sælgere og serviceteknikere ifølge Peter Salmon og Kim Holst Hansen vokse betydeligt. Teknisk service hører også til blandt de markeder, hvor der har været mest gang i nytænkningen.
Mobilitet er fremtiden
Der er masser af potentiale og uopdyrkede muligheder i de mobile it-løsninger for at understøtte virksomhedernes bestræbelser på at forbedre produktivitet, kvalitet og kundeservice med det formål at skabe nye konkurrencefordele. Mobilitet er igen kommet på it-chefernes agenda.
Mobiliteten bevæger sig ned og ud i organisationen. Funktionaliteten bliver rettet mod den enkelte bruger. Vi har spurgt it-chefer i Norden, som siger, at 20 procent af deres medarbejdere er mobile medarbejdere, der skal kunne arbejde andre steder end ved arbejdsstationen på deres skrivebord, siger Brian Troelsen fra IDC til Computerworld.
ERP og CRM er ikke nok
Det er ikke længere nok med en toptunet ERP-løsning eller et effektivt CRM-system for det har konkurrenterne også. Vi forventer på linie med mange andre branchefolk og analytikere at den næste it-bølge bliver it-værktøjer, der kan sikre samarbejde på kryds og tværs i virksomheden og i hele værdikæden helt ud i marken, fortæller Kim Holst Hansen og Peter Salmon.
En af drivkræfterne for den nye bølge af it-mobilitet kan nemt vise sig at være Microsofts lancering af Office Communications Server 2007 samt Microsoft Dynamics AX Mobile Sales til brugere af Dynamics AX. Office Communications Server 2007 er softwaregigantens bud på en samlet platform for morgendagens digitale væg-til-væg kommunikator eller Unified Communication, altså en kommunikationsplatform der når hele vejen rundt blandt virksomhedens medarbejdere uafhængigt af PCer og geografi.
Det har været en barriere for udviklingen og udbredelsen af mobilitet i ikke mindst de små og mellemstore virksomheder, at der ikke har været standarder på området. Det kan Office Communications Server 2007 og Microsoft Dynamics AX Mobile Sales nu være med til at råde bod på, fortæller Peter Salmon.