Få flere kunder med en moderne hjemmeside
Det giver en konkurrencefordel at have en moderne og søgemaskineoptimeret hjemmeside, hvor kunderne kan se billeder af de produkter, man kan levere, lyder det fra webbureau med stort kendskab til el og vvs-branchen.
Hvis installatørerne skal have en chance for at konkurrere på produktsalg med byggemarkeder og stærke online-virksomheder som lavprisvvs.dk og billigvvs.dk, så skal de være bedre til at fremvise de produkter, de kan levere, på deres hjemmeside. Sådan lyder rådet fra Herlev-virksomheden DanaWeb, der hoster hjemmesider for 700 danske vvs-virksomheder og 300 elinstallatører.
Problematikken med at byggemarkederne og lavprishjemmesiderne løber med avancerne er langt fra en ny sang, men salgskonsulent i DanaWeb Christian Klausholt hører den stadig blandt installatør-kunderne. I de tilfælde opfordrer han dem til at kigge indad og se på, hvad de selv kan gøre for at sælge nogle flere produkter. Hjemmesiden er et godt sted at starte, mener han.
Populært sagt kan man ikke forvente at sælge noget, hvis man ikke har nogen varer på hylden. Derfor er et billede på hjemmesiden af firmabilen og svendene altså ikke nok. Der skal også være mulighed for at kigge på billeder af eksempelvis de nye design-armaturer fra Damixa eller Grohe - for specielt når det gælder vvs, er kunderne meget produktorienterede i dag. De fokuserer på produktet først, og så kommer installationen og eventuel rådgivning i anden række, siger Christian Klausholt.
Han understreger, at installatørerne lige så godt kan forholde sig til, at folk i dag sammenligner produkter og priser på nettet i meget stor stil.
Fremmer salget
Det forsøger man at leve op til hos Knopp VVS i Rødovre, som har en hjemmeside med masser af information og en lang række produktbilleder. Indehaver Jesper Knopp mener helt klart, at det fremmer salget, at kunderne kan se, hvilke produkter, han kan levere.
I dag bliver folk hurtigt irriterede, hvis de kommer ind på en hjemmeside, hvor de ikke bliver inspirerede, så derfor synes jeg, det er vigtigt at vise frem, hvad det er for produkter, jeg gerne vil sælge til dem. Hvis de så gerne vil se dem i virkeligheden, inden vi laver en endelig aftale, så finder vi bare ud af det efterfølgende, siger han.
Vigtig søgemaskineoptimering
Som et andet led i onlinestrategien, er Knopp VVS også begyndt at arbejde systematisk med søgemaskineoptimering, der sikrer at virksomhedens hjemmeside ligger højt oppe på google, når en potentiel kunde søger på eksempelvis VVS Rødovre
Vi betaler professionelle for ydelsen, men det kan faktisk godt betale sig, for det giver en del ekstra henvendelser. Men man skal være opmærksom på, at det er noget, man aldrig bliver færdig med, for nettet ændrer sig hurtigt, og man kan altid blive mere synlig, siger Jesper Knopp.
Christian Klausholt fra DanaWeb mærker også, at flere og flere kunder ligesom Knopp VVS får øjnene op for søgemaskineoptimering.
For nogle år siden var det vigtigste for kunderne, at de fik en flot og professionel hjemmeside. I dag er det vigtigste, at de er søgbare på google, siger Christian Klausholt.
Den prioritering er rigtig, mener han, men påpeger samtidig, at virksomheden ikke bare skal ligge højt på google, når man søger på firmanavnet, men i høj grad også, når kunden søger på ens profession eller den ydelse, man udfører.
Mange af de håndværkere jeg taler med er glade, hvis deres hjemmeside kommer relativt hurtigt frem, når de googler virksomhedens navn. Men de glemmer bare, at kunderne ikke søger på navnet medmindre, de har fået virksomheden anbefalet. Folk søger i langt højere grad på eksempelvis elinstallatør Vejle eller udskiftning af blandingsbatteri, siger Christian Klausholdt og pointerer, at det er vigtigt at teste sin placering med jævne mellemrum, fordi markedet for en ydelse som søgemaskineoptimering er meget broget i øjeblikket.