Få mere ud af flådestyring
Nøgletal fra den daglige brug af servicebiler kan vise vej til kørselsoptimering, da den elektroniske kørebog ifølge flådestyringsleverandøren Ecofleet gemmer på en guldgrube af viden.
Der er flere muligheder med flådestyring, som virksomheder overser, ifølge det svenske analysefirma Berg Insight. Det betyder, at virksomhederne overser besparelser på deres omkostninger og tidsforbrug.
"Virksomhederne er ikke kommet så langt med big data, hvor de for eksempel kan bruge informationerne om køreadfærd til at uddanne medarbejderne til energibesparende kørsel", siger Johan Fagerberg, analytiker ved Berg Insight.
Læs også: Sikker dokumentation med flådestyring
De bekræfter administrerende direktør Robert Holm fra Ecofleet, der udvikler løsninger til flådestyring. Han mener, at fremtiden for flådestyring er integration til økonomisystemer og planlægningsværktøjer, og han håber, at brugerne af flådestyring ser sig lidt om i systemets muligheder i stedet for kun at anvende det til at skabe et øjebliksbillede og en historisk logning.
En af de tidsbesparende features er ruteplanlægningen, der kan beregne den hurtigste rute for alle servicebilerne, så de kan nå ud til kundernes adresser på kortest mulig tid.
<p>"Vores arbejde ligger i at simplificere systemet for brugerne og skabe merværdi ud af de informationer, der er opsamlet i systemet".</p>
Robert Holm, administrerende direktør fra Ecofleet.
"Vores arbejde ligger i at simplificere systemet for brugerne og skabe merværdi ud af de informationer, der er opsamlet i systemet, så brugerne kan optimere brugen af deres køretøjer. Systemets fokus er på at konvertere informationer til værdi, så der er rigtig mange features i et flådestyringssystem, hvor man får øget værdi", siger Robert Holm.
Læs også: Firmabil: lease, leje eller købe?
Han nævner flådestyringens udregning af nøgletal om brug af bilen. Logningen kan give en udregning af, hvor mange timer, hver enkelt og alle servicebiler bruger på at køre til og fra opgaverne.
"Vi præsenterede en virksomhed for det faktum, at deres medarbejdere lod bilmotoren køre i tomgang i timevis, når de var ude på en opgave. Det gjorde de for at holde bilen varm. Det betød, at virksomheden brændte formuer af i diesel i stedet for at sætte et oliefyr i bilen. Brugerne sidder på en guldgrube af informationer, som de ikke bruger. Vi har oplevet virksomheder, der sidder måbende, når de indser, at der er noget, de skal have styr på i deres forretning," fortæller Robert Holm.