Faldende stålpriser udfordrer grossisterne
Priserne for stål er siden 2011 faldet markant. Det lægger et pres på grossister som Lemvigh-Müller, der har måttet ændre indkøbsstrategi.
Siden 2011 er stålpriserne på det globale marked faldet konstant, og stålgrossisterne tjener således mindre pr. kilo stål, de sælger, skriver finans.dk.
For ikke at miste penge har byggevare- og industrigrossisten Lemvigh-Müller måttet ændre sin indkøbsstrategi. Strategien betyder, at stålet skal sælges hurtigt, men ikke så hurtigt at virksomheden må melde udsolgt.
Læs også: Lemvigh-Müller fortsætter den gode indtjening
Vores udfordring er at sørge for at have tilstrækkeligt på lager og samtidig have en så høj omsætningshastighed, så vi ikke sætter penge til på det, vi sælger. Vi har finjusteret vores indkøbsprocesser, salgs- og efterretningsprocesser, og det er vi lykkedes forholdsvis godt med, siger Michael Christensen, direktør for stål- og metaldivisionen i Lemvigh-Müller, til finans.dk.
Omsætningshastighed er alfa omega
Ifølge Michael Christensen spiller omsætningshastighed en stor rolle. Han mener, at man kan sætte omsætningshastigheden op ved, at man køber mindre ind ad gangen og sørger for, at kunderne har brug for stålet, når det kommer frem.
Når vi f.eks. køber 1.000 ton stål i Kina, er alene transporttiden cirka 50-60 dage, og så kan nyt stål købes billigere end det, der er på vej hjem. Derfor er ordet omsætningshastighed altafgørende for os grossister, lyder det.
Læs også: Lemvig-Müller sejlede Oslobåden til Aarhus
Hos Lemvigh-Müller hersker der dog en tro på, at de faldende stålpriser har nået bunden. Michael Christensen mener, at der kommer en markant prisstigning i andet kvartal.
- KLZ