21.01.2015  |  EL  |  Byggeri

Mindre håndværksvirksomheder slås med fejlfakturaer

Hele 83 procent af virksomhederne inden for byggeri og anlæg oplever at modtage fakturaer med fejl, viser en ny undersøgelse. Det er særligt et problem for små byggevirksomheder – og løsningen hedder digitalisering, lyder det fra forsker på området.

Når der dumper fakturaer ind i postkassen eller mailboksen hos landets håndværksvirksomheder, mangler der ofte nødvendige oplysninger, som virksomhederne skal bruge i deres sagsbehandling.

Hele 83 procent oplever nemlig at modtage fakturaer med fejl. Det viser en ny undersøgelse blandt 150 firmaer foretaget af Epicent Analyse for TrueID. Undersøgelsen afslører også, at hver fjerde gennemsnitligt bruger over ti minutter på en faktura med fejl eller mangler.

Læs også: Regeringen vil styrke dansk byggeri

Ifølge forsker Kristian Bohnstedt fra Institut for Byggeri og Anlæg ved Aalborg Universitet rammer problemet særligt de mindre byggevirksomheder.

”Det ekstra administrative arbejde er selvfølgelig ikke værdiskabende for virksomhederne, og problematikken er særlig stor for mindre virksomheder. En murermester med få ansatte skal selv håndtere fejlfakturaerne fremfor at bruge tiden på at videreudvikle forretningen, hvilket resulterer i lavere indtjening for firmaet”, siger Kristian Bohnstedt i en pressemeddelelse.

Ifølge Kristian Bohnstedt opstår problemerne hovedsageligt på grund af menneskelige fejl i faktureringsprocessen. Den enkelte indkøbs- eller økonomiansvarlige skal selv sikre, at fakturaerne indeholder de korrekte og nødvendige oplysninger, hvilket nogle gange glipper.

Læs også: Stigende antal konkurser i byggeriet

Forskeren mener, at det vil forbedre virksomhedernes fakturahåndtering, at processen bliver digitaliseret. Det kan forebygge fejl og frigøre ressourcer fra det administrative arbejde, som i stedet kan benyttes til at skabe merværdi for firmaet.

En af de mest effektive løsninger er elektroniske faktura- og rekvisitionssystemer, der øger sandsynligheden for, at fakturaerne indeholder de nødvendige oplysninger. Samtidig indføres fakturaerne direkte i virksomhedernes økonomisystemer, og behandlingstiden nedsættes markant.

-KLZ

Mere fra redassistent@horisontgruppen.dk

redassistent@horisontgruppen.dk

  • Installator.dk - Forum for el, VVS og ventilation
Se profil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere