Flådestyring giver færre afbrydelser i arbejdet
Elinstallatørvirksomheden C. Erichsen & Søn har gode erfaringer med sit nye flådestyringssystem, der blandt andet har overflødiggjort mange telefonopkald med spørgsmålet: Hvor er du?
Om Fleetfinder Navman Wireless
- Har siden 2001 udviklet systemer inden for tracking, flådestyring, kommunikation og GPS-navigation.
- Har globalt hovedsæde i England og lokalafdelinger i det meste af verden.
- Globalt er over 100.000 køretøjer forbundet til Fleetfinder Navman Wireless platform.
Kilde: Fleetfinder.com
At der var behov for flådestyring viste sig blandt andet i elinstallatørfirmaet C. Erichsen & Søn A/S ved, at flere af de kørende montører lod deres mobiltelefon ligge i bilen for at undgå de mange opkald fra kontoret om deres position. Det vestjyske firma, der ligger i Varde og er en del af Teknikgruppen, har 15 servicebiler kørende, og det nye flådestyringssystem fra Fleetfinder Navman Wireless er ifølge direktør Karsten Friis Nielsen et effektivt værktøj til at holde styr på bilparken og dermed levere en bedre kundeservice. Ved akutte kundehenvendelser kan administrationen hurtigt se, hvilken montør, der er nærmest og omdirigere vedkommende til hasteopgaven. Fordi systemet hele tiden viser, hvor bilerne befinder sig, sparer det derfor de mange telefonopkald til montørerne om, hvor de er.
Ikke for at holde øje
Ifølge Karsten Friis Nielsen syntes hovedparten af montørerne, at det var en god idé, da han første gang luftede sine planer om flådestyring.
Men nogle var skeptiske, og tillidsmanden spurgte da også, om flådestyringen decideret skulle bruges til at kontrollere folk. Det er klart, at systemet kan misbruges, men jeg forsikrede ham om, at vi kun ville bruge det til at optimere vores kundeservice, fortæller Karsten Friis Nielsen.
Ud over at eliminere spildtid og spare mobilopkald har flådestyringen desuden haft den fordel, at montørerne, der ofte skifter rundt mellem bilerne, altid kan se, hvem der sidst har kørt bilen, hvis der pludselig skulle mangle noget værktøj i bilen. Så alt i alt har medarbejderne ifølge Karsten Friis Nielsen taget godt imod systemet og dets muligheder, for eksempel når ugens timetal skal opgøres. Via et systemudskrift kan de hurtigt se, hvor længe de har været på en given adresse.
Tjekker dieselforbruget
Karsten Friis Nielsen bruger desuden flådestyringen til at holde hånd i hanke med bilernes brændstofforbrug. Ved at sammenholde dieselforbruget med antal kørte kilometer per måned kan han se, om en bil bruger unormalt meget diesel og derfor trænger til et serviceeftersyn eller en udskiftning.
Eftersom C. Erichsen & Søns servicebiler er leasede, må de kun køre et bestemt antal kilometer ifølge leasingkontrakten. Flådestyringen er derfor også sat op til at vise, hvor meget hver enkelt bil sammenlagt har kørt, så den bliver erstattet, når den nærmer sig sit kilometermaksimum.
Strømliner forretningen
Eftersom det nye flådestyringssystem kun har været i drift siden februar, er det for tidligt at sige noget om indvirkningen på bundlinjen. Men Karsten Friis Nielsen er ikke i tvivl om de mere indirekte effekter.
Det strømliner vores forretning, at vi kan dirigere folk mere effektivt rundt i felten. Hvis man får flådestyringen rigtigt implementeret, kan det helt sikkert fjerne en masse spildtid, siger direktøren.
At hans valg lige faldt på Fleetfinder Navman Wireless, skyldes, at systemet allerede sad i mange biler.
Jeg ledte på nettet efter et anerkendt flådestyringssystem, og på Fleetfinders hjemmeside kunne jeg se, at det var et firma med kunder i hele verden. Så må det da virke, tænkte jeg.
Karsten Friis Nielsen fremhæver også muligheden for at tilgå flådestyringen på smartphones og tablets, hvilket han benytter sig af, når han selv er ude i felten.
Han har p.t. ikke planer om at bruge flådestyringen til yderligere formål, selv om systemet også er i stand til rapportere om hastighedsoverskridelser, tomgangskørsel med mere.