Geberit fortsætter kampen for duschtoilettet
Til trods for danskernes skepsis fortsætter Geberit kampen for udbrede duschtoilettet herhjemme. I 2013 blev virksomhedens toilet AquaClean installeret på Hotel dAngleterres værelser, og til april kommer der endnu flere dusch-modeller på markedet.
Sidste år viste en omfattende undersøgelse, at danskerne er en af de befolkninger i verden, der er mest skeptiske overfor såkaldte duschtoiletter, som klarer rengøringen efter et toiletbesøg med en varm vandstråle.
Det betyder omvendt også, at der i Danmark er et stort uudnyttet potentiale for produktet, som stadig kun er installeret på et fåtal af badeværelser rundt om i landet.
Læs også: Luksushotel installerer douchetoiletter
Den konstruktive holdning har man i hvert fald hos Geberit, der siden 2007 har satset hårdt på at løbe markedet for duschtoiletter i gang i Danmark.
Produkter installeret på dAngleterre
Ifølge Bent Knudsen, der er landechef for Geberit Danmark, går salget efter planen og 2013 bød da også på flere lyspunkter for Geberits AquaClean modeller.
Blandt andet er virksomhedens duschtoiletter blevet installeret på det hæderkronede dAngleterre i København. Den ordre glæder Bent Knudsen sig meget over.
At komme ind på det nyrenoverede dAngleterre er en god case for os. Det er et meget kendt hotel, og det bliver besøgt af mange opinionsdannere, som vi gerne vil have til at prøve duschtoilettet. Et andet element er, at der kommer mange internationale kunder på dAngleterre, som er vant til et produkt som vores fra udlandet, og nogle af dem forventer det måske lige frem, siger Bent Knudsen.
Forbrugere inviteret til test
Geberit har i 2013 også forsøgt at få den almindelige dansker til at stifte bekendtskab med duschtoilettet ved at invitere til test i landets Bad & Design-butikker. Et forsøg som, ifølge Bent Knudsen, gik rigtig godt.
Læs også: Geberit vokser i Danmark
For mange er det grænseoverskridende at prøve toilettet første gang, men det gik godt, og der var rigtig mange inde og afprøve, hvordan et duschtoilet føles. Det glæder vi os over, for det er nu en gang en forudsætning, at folk har prøvet et nyt produkt, hvis man gerne vil have dem til at investere i det. Vores forventning er dog, at der i mange tilfælde går noget tid fra folk har prøvet toilettet, til de vælger at købe, for det er jo en relativt stor investering, siger Bent Knudsen.
Nye modeller til foråret
Han fortæller, at Geberit i år vil fortsætte markedsføringen af AquaClean-toiletterne med uformindsket styrke og også lancere nye duschprodukter herhjemme, som er tilpasset det nordiske marked.
I modsætning til de første AquaClean-modeller som var væghægte, bliver de nye modeller nemlig gulvstående toiletter.
I Norden har vi typisk gulvstående toiletter, hvor de væghægte modeller er meget mere udbredt i andre lande. Derfor forventer vi, at de nye modeller vil appellere endnu mere til danskerne, understreger Bent Knudsen.
De ny modeller ventes at være klar til det danske marked til april.
Læs mere om markedet for duschtoiletter og andre tendenser inden for sanitet i den trykte udgave af Erhvervsmagasinet Installatør, som udkommer 14. februar.