God ledelse og effektiv it forbedrer bundlinjen
Selv i helt små virksomheder kan der skabes større overskud ved at arbejde aktivt med god ledelse og moderne it-systemer.
God driftsledelse og effektive it-systemer kan medføre store forbedringer i produktiviteten og dermed en væsentligt bedre bundlinje i selv helt små installationsvirksomheder. Det oplever Arne Birk Johansen, der er udviklingsdirektør i virksomheden EGs Byg & Installation-afdeling.
Virksomheden sælger it-løsninger til byggeri og håndværkssektoren, og Arne Birk Johansen har ansvar for at udvikle nye produkter til kunderne i branchen. Det betyder, at han har en meget klar fornemmelse af, hvilke forretningsmæssige udfordringer virksomhederne står med og hvor der er muligheder for at forbedre effektiviteten.
Læs også: Grossister konkurrerer på mobil-applikationer
God ledelse af den daglige drift er en forsømt disciplin, som indeholder meget store potentialer for at forbedre den produktivitet, der skaber den gode bundlinje, konstaterer Arne Birk Johansen.
Hans synspunkt bakkes op af en undersøgelse om produktivitet og bundlinje, som YouGov gennemførte i 2012. I den svarer virksomhederne, at de inden for to år vil kunne løfte bundlinjen fra seks til over 50 procent i kraft af bedre it-systemer og god driftsledelse. Gennemsnittet blandt respondenterne er en 14 procents forbedring på bundlinjen. Der er altså tale om mange penge, som virksomhederne selv kan hente.
Små marginaler
I bygge- og installationsvirksomheder er det de små marginaler, der gør forskellen på konkurs eller succes. Effektiv anvendelse af it-værktøjer og systematisk salg er eksempler på to indsatser, som kan gøre en kæmpeforskel for en håndværksvirksomhed. Det samme gælder gode arbejdsgange for salg og tæt økonomistyring, pointerer Arne Birk Johansen.
En af de virksomheder, som EG har hjulpet med at forbedre effektiviteten via en bedre it-løsning, er Tullebølle VVS & Blik, der i dag beskæftiger ni medarbejdere.
Firmaet investerede i 2009 i en branchetilpasset it-løsning fra EG samt tillægsløsninger til elektronisk tidsregistrering, lønregnskab, elektronisk indlæsning af købsfakturaer samt styring af serviceopgaver.
Læs også: Et spring fremad for mobil it
Løsningen har givet et bedre overblik og mere tid til kunderne, fortæller Ninette Nielsen, der er kontormedarbejder i virksomheden.
Det hele hænger i dag sammen. Det gælder lige fra, vi opretter kunden og kalkulerer et tilbud, til vi sender fakturaen elektronisk og automatisk overvåger debitorbetalinger, fortæller Ninette Nielsen.
Tidligere blev meget tid slugt af manuelle, administrative opgaver, forklarer hun.
Test dig selv og din produktivitet
- Kender du din indtjening per medarbejder?
- Kender du dækningsgraden på dine største kunder?
- Kender du indtjening på forskellige typer opgaver?
- Har du løbende overblik over alle dine omkostninger?
- Ved du med sikkerhed, at du får faktureret alle dine timer og materialer?
- Hvor meget tid bruger du og dine svende på administrative opgaver som fx at tjekke indkøbsfakturaer og udfylde timesedler i forhold til tid ude hos kunderne?
- Er I bevidste om, at alle, der har kundekontakt, er en del af jeres salgsarbejde?
Kilde: Arne Birk Johansen, udviklingsdirektør, EG Byg & Installation.
Vi anvendte tidligere et forældet it-system, som betød masser af manuelt tastearbejde og to tre meter lange borde, der konstant var fyldt med arbejdssedler og andet papir. Vi havde ringe overblik over økonomien, og det skete ofte, at en seddel var væk, eller vi fejllæste nogle kragetæer, som vi så senere måtte bruge tid på at korrigere, forklarer Ninette Nielsen.
20 procent ekstra tid
Elinstallatør Torben Hedegaard fra virksomheden Hetek Aps, som har 16 ansatte, mener ligefrem, at en ny it-løsning har givet ham 20 procent ekstra tid.
Læs også: Bygge-og anlægsbranchen udnytter ikke de sociale medier
Vi har de sidste mange år klaret os med et gammelt it-system. Men det var meget besværligt og utilstrækkeligt at arbejde med, fortæller han. Han investerede derfor i en branchetilpasset it-løsning fra EG, som i dag håndterer de fleste arbejdsgange i Hetek.
Vores regnskab, fakturering, tids- og materialeregistrering, lønregnskab og indkøb hos tre hovedgrossister er alt sammen blevet effektiviseret. Jeg oplever, at vi har opnået effektiviseringer hele vejen rundt, og at jeg i dag har fået frigjort 20 procent mere tid til at pleje kunder, forretning og medarbejdere end tidligere. Det er en stor lettelse, og der står aldrig it på vores mødedagsorden i bestyrelsen længere, fortæller Torben Hedegaard.