Grossister gør lagervarer til skaffevarer
Velkendte varer bliver skubbet ud, når grossisterne tager nye produkter ind på dag-til-dag lageret. Det giver lang ventetid hos installatørerne og deres kunder.
Installatører og grossister bruger lagerstørrelser som et konkurrenceparameter. Installatører anklager grossisterne for at fjerne lageret, så de mister dag-til-dag leveringen og lader installatørerne vente i ugevis på en vare.
Det er alle produktområder og -typer, der skifter fra at være lagervare til at være skaffevare, når el- og vvs-installatører skal bestille varer hjem. Og det sker uden varsel for de virksomheder, der vil købe varer hjem.
Læs også: Tysk solcellegrossist flytter ind i Tommerup
Grossisterne har mindre og mindre på lager, og der bliver efterhånden flere og flere skaffevarer. Det man troede, grossisterne havde på lager, har de pludselig ikke mere, siger Michael Witt fra vvs-installatøren Witt & Søn i Sønderborg.
Også vvs-installatørvirksomheden Henriksen & Jørgensen A/S i Herlev oplever længere leveringstider.
Det er imponerende, at de vil drive forretning som grossist uden at have varerne på lager. De seneste tre-fire år er flere varer blevet skaffevarer med typisk fire ugers leveringstid, siger administrerende direktør Johnny Jensen.
Den længere leveringstid betyder, at installatørerne og deres kunder må vente på at få afsluttet byggeopgaven, og at nogle installatører fraråder deres kunder at gå i gang med projekter med skaffevarer.
Vil ikke binde kapital
Seniormanager i Deloitte Ina Dam rådgiver om procesoptimering i installatørvirksomheder. Hun genkender billedet af de svindende grossistlagre uden dog at kunne støtte sig til en præcis statistik.
Jeg har en fornemmelse af, at el- og vvs-grossisterne gør flere varer til skaffevarer, fordi de vil holde deres lagerstørrelse nede og undgå at binde deres kapital i et lager, siger Ina Dam.
Læs også: Solar dropper forbrugerelektronik
Hun siger, at konsekvensen kan være, at installatørerne er nødt til at opbygge deres eget lager på udvalgte varer, hvis de ikke kan vente på at få varen fra en grossist.
Både grossisterne Solar og Lemvigh-Müller indrømmer, at varer forsvinder ud af dag-til-dag kataloget og derfor må skaffes med længere leveringtid. Det er for at give plads til nye varer, er forklaringen.
Jeg kan godt forstå installatørernes irritation over de hyppige produktlanceringer. Men jeg ser det ikke kun som et problem, snarere tværtimod, da det giver installatørerne en enestående mulighed for at differentiere sig over for byggemarkederne. Ny teknologi kræver særlige kompetencer, og netop dét skal installatørerne slå på og være garant for, siger Jens Andersen, administrerende direktør i Solar Danmark.
Også administrerende direktør i Lemvigh-Müller, Morten Trolle indrømmer, at gamle varer ryger ud af kataloget.
Vores sortiment ændrer sig hele tiden, for vi gennemfører en løbende sanering, hvor vi vælger færre leverandører. Det gør vi for at skabe en interessant prisstruktur og have det på lager, som sælger godt, siger han.