Grossister konkurrerer på mobil-applikationer
De store grossister benytter El&Teknik-messen til at promovere smartphone-applikationer, der gør det nemt for installatørerne at bestille varer direkte fra telefonen. At applikationerne er fremtiden, er alle enige om, men det er hemmeligt, hvor mange ordrer, der reelt bliver modtaget via applikationerne.
El&Teknik: De store grossisters stande på EL&Teknik-messen er som myretuer i disse dage, hvor gamle og nye kunder kigger forbi i tusindvis for at se, hvad der er af nyheder.
Når man bevæger sig rundt på standende er det tydeligt, at grossisternes fokus ikke er specielt meget på produkter, da stort set alle leverandører selv er repræsenteret på messen. Det er snarere løsninger, viden og koncepter, som skaber værdi for installatørernes forretning, der bliver præsenteret.
En af de løsninger, som både Lemvigh Müller, Brødrene AO Johansen og Solar har på programmet - og meget gerne vil tale om i år - er deres smartphone-applikationer (apps), som gør det nemt for installatørerne at bestille varer direkte fra mobilen.
Marked i vækst
Brødrene AO Johansen var i 2011 den første danske grossist, der sendte en app på markedet, og i år er der også stor fokus på den teknologiske nyskabelse på virksomhedens stand.
Vi har fået rigtig god respons på vores app, og det er klart et område, der er i vækst i øjeblikket. Faktisk har vi i dag lige så stor anvendelse af vores apps, som vi har af vores hjemmeside. Derfor er det også et naturligt skridt, at vi lancerer en ny app designet til iPad her på messen, fortæller Søren Thingholm Jensen, der er udviklingschef hos Brødrene AO Johansen.
Elinstallatører gode til ny teknologi
Kim Øxenholt, der er marketing- og e-businessdirektør hos Lemvigh Müller vil også gerne snakke apps. Han har nemlig en opdateret version af virksomhedens app, med en række nye funktioner, med til messedeltagerne. Kim Øxenholt oplever ligesom Søren Thingholm at appens brugskurve stiger i øjeblikket, og han roser elinstallatørerne for at tage godt i mod teknologen:
Elinstallatørerne er en faggruppe, der ikke er bange for ny teknologi, og jeg glæder mig over, at de virkelig har taget vores app til sig, siger han.
Værktøj til optimering
Hos Solar ser man virksomhedens app, som en vigtig brik i bestræbelserne på at optimere installatørernes forretning.
Med vores app har installatøren adgang til produkterne 24 timer i døgnet. Hvis de bestiller inden klokken 18, kan de oveni købet få leveret allerede næste morgen. Derudover har en app den store fordel, at montøren lynhurtigt kan bestille varerne eller få teknisk information, når han er ude på en opgave. Det er blevet en vigtig løsning for mange installatør-virksomheder, siger Morten Borup, der er marketing manager i Solar.
Hemmelige tal
Når man spørger til hvor mange ordrer, der reelt kommer fra smartphone-apps, er de tre herrer knap så snaksagelige.
Ja, det har vi tal på, men dem vil jeg ikke fortælle dig, siger Søren Thingholm Jensen fra Brødrene AO Johansen, og præcis samme melding kommer fra Lemvigh Müller og Solar.
Angiveligt skyldes tavsheden, at der er hård konkurrence på området lige nu, og at grossisterne stadig er usikre på, om de skal satse på iPhone eller Adroid fremadrettet. Og om det i virkeligheden er på tablets, frem for smartphones, at mulighederne ligger i fremtiden.