Grundfos-chef vil spare milliarder
Grundfos vil med en nye strategiplan øge indtjeningen. Det skal blandt andet ske gennem milliard-besparelser i produktionen.
Indtjeningen i pumpekoncernen Grundfos har været faldende de seneste år, men det skal en ny, ambitiøs strategiplan ændre på. Strategiplanen indeholder blandt andet en ambition om at spare en milliard kroner årligt på produktionsomkostninger ved udgangen af 2020, skriver børsen.dk.
Læs også: Grundfos sælger mere men tjener mindre
"Det er en vild ambition. Vi er lige startet på det i andet halvår 2014, men allerede i 2015 er vores ambition at tage omkostninger ud af produkterne for et beløb, der ligger nord for 100 millioner kroner. Det langsigtede potentiale er væsentlig højere op mod 1 milliard kroner årligt i 2020", siger Mads Nipper, koncernchef i Grundfos, der kom til koncernen i august sidste år.
Skarp konkurrence
Produktionsbesparelserne skal sikre, at Grundfos kan stå stærkt i den skarpe internationale konkurrence, der præger markedet.
"Vi kommer ikke til at tage højere og højere priser på vores produkter, dertil er konkurrencen for hård. Vi er nødt til at forvente, at presset, på trods af vores fantastiske produkter, vil blive konstant. Derfor skal vi finde måder at gøre tingene smartere på," siger Mads Nipper til børsen.dk.
Læs også: Danfoss og Grundfos sammen om nyt energirenoverings-koncept
Satser stort
En del af strategien for at knække kurven med faldende indtjening er ifølge koncernchefen at satse på de store markeder. Dermed vil koncernen udelukkende produktudvikle til store markeder som USA, Tyskland og Kina. De øvrige markeder må nøjes med eventuelle begrænsede produkttilpasninger, for det, der kan bruges i Tyskland, kan hele Europa bruge, forklarer Mads Nipper, der ikke længere vil producere nichepumper til små markeder.
-SSM