Grundfos digitaliserer cirkulationspumpe
Udviklingsafdelingen i Grundfos har koblet den nyeste version af cirkulationspumpen Alpha til skyen. Samtidig har pumpen en app, hvorfra man kan styre og optimere dens funktion.
Grundfos har netop lanceret nyeste skud på stammen i Alpha-familien - Alpha3 på det tysktalende marked. Det skriver Berlingske Business.
Læs også: Grundfos opgraderer Alpha2-pumpen
Alpha3 er som sine forgængere en avanceret og karakteristisk rød cirkulationspumpe til private hjem. Og der er da heller ikke den store forskel at spore mellem de gamle og den nye Alphas mekanik og ydeevne. Til gengæld er der noget andet, der gør den røde 3er til noget særligt.
Nu med sky og app
Den verdensomspændende pumpeproducent har nemlig digitaliseret den nyeste Alpha og forbundet den til den såkaldte sky. En ny sensor skal også indsamle data om, hvorledes pumpen fungerer, og via en app bliver denne information nu endnu lettere tilgængelig for VVS-installatørerne. Det betyder blandt andet, at:
Hvor det tidligere krævede to mand én , der skruede på radiatorer rundt om i huset og én, der programmerede pumpen - kan VVS-firmaet nu nøjes med at sende én mand, som kan gå rundt i huset og holde styr på pumpen samtidig via sin mobil, forklarer direktør for global produktudvikling hos Grundfos, Peter Sloth Vagner Karlsen, til Berlingske og tilføjer:
Samtidig giver indsamlingen af data bedre overblik over, hvordan pumpen fungerer, og dermed bliver det lettere at optimere systemet, så pumpen fungerer mere effektivt med mindre energiforbrug og mindre støj i radiatorerne til følge, oplyser han.
Nye konkurrenter
Der er dog også farer ved at udvide den digitale dataindsamling, som Grundfos har gjort det. Peter Sloth Vagner Karlsen forklarer Berlingske, at det ikke er de konkurrenter, firmaet normalt sammenligner sig med, der er problemet.
Det er derimod den type virksomheder, der tilbyder at indsamle og overvåge data samt at udføre service af forskellig art. Hvis de gør pumpeovervågning til en del af deres forretningsområde, risikerer Grundfos at miste den del og dermed blive reduceret til en ren komponentproducent og i sidste ende miste penge.
Læs også: Kina og Rusland giver Grundfos store udfordringer
Direktøren for global produktudvikling hos Grundfos er dog overvejende selvsikker:
Vi forstår pumperne og applikationerne bedre end dem, der bare indsamler data, og derfor har vi et godt udgangspunkt for at gøre os attraktive over for verdens Google-virksomheder, afslutter Peter Sloth Vagner Karlsen.
-CHM