Grundfos vil have digital tvilling til alle produkter i marken
Via sensordata ude fra marken vil Grundfos bruge digitale tvillinger til at skabe værdi for kunderne og muliggøre simuleringsdrevet udvikling.
Alle Grundfos’ produkter ude i marken skal have en såkaldt ’digital tvilling’, som pumpeproducenten kan bruge til at skræddersy nye services til sine kunder, og så skal der udvikles endnu mere komplette virtuelle prototyper, der kan bruges til at designe, optimere og verificere Grundfos’ pumpedesign.
Det er to af de gevinster, som Grundfos jagter i de kommende år ved at øge integrationen mellem IoT og virtuel simulering.
Læs også: Grundfos vinder designpris for Alpha3
Inden for den nærmeste fremtid skal pumpesensorer ude fra marken levere en lind strøm af data, der kan anvendes som fundament for langt mere komplette og multifysiske virtuelle modeller af det fysiske produkt end i dag – altså det, man ofte refererer til som digitale tvillinger:
”Vi ønsker grundlæggende at bruge digitale tvillinger til dels at skabe værdi for vores kunder, dels til internt at muliggøre simuleringsdrevet udvikling”, fortæller Jakob Vernersen, senior R&D-manager i Grundfos, til Ingeniøren.dk.
Han oplyser samtidig, at man i Grundfos for nylig har indgået en udvidet samarbejdsaftale med softwareleverandøren Ansys af netop samme årsag.
Hver pumpe får tilknyttet en digital tvilling
Softwaren henter de sensordata, der opsamles fra pumperne ude i marken, ind i de multifysiske simuleringer, således at firmaet til hver eneste fysiske pumpe har tilknyttet en digital tvilling, der via skyen fodres med den fysiske pumpes driftsdata.
Ifølge Jakob Vernersen er dette en udvikling, der ikke kun muliggøres af udviklingen for Internet of Things, sensorer og cloud-løsninger, men også af den avancerede software, der benyttes til multifysiske simuleringer, skriver Ingeniøren.dk:
”Vi kan føde sensordata ind i en simuleringsmodel og anvende dem til at optimere kundens løsning eller forudse behovet for vedligehold. På den måde rykker vi de her simuleringer til at være noget, der også kan bruges ud mod kunderne”, siger han til Ingeniøren.
Dette er også med til at gøre de digitale modeller til en afgørende forudsætning for at løfte hele Grundfos’ tekniske værdikæde:
”Det handler om, at vi grundlæggende har en pumpe med nogle sensorer, der opsamler data. Kunsten er så at få disse data flyttet op i skyen og ned i en simuleringsmodel, så vi kan træffe nogle bedre beslutninger ud fra det – både i forhold til kunderne og vores egen produktudvikling”.
Læs også: Ledere skal indtænke intelligent energistyring
Bedre rådgivning til kunderne
Samtidig påpeger Jakob Vernersen, overfor Ingeniøren.dk, at det i dag er de færreste produktionsvirksomheder, der rent faktisk er klar over, hvordan kunderne anvender deres produkter.
Men det kan man komme til ved at monitorere driften og dermed rådgive kunderne bedre, hvis deres pumpe kører uden for specifikationerne, eller de ikke anvender den optimalt.
På længere sigt kan det muligvis også kaste nogle nye forretningsmodeller af sig:
”Det kan være alt fra serviceaftaler over leasing af produkter til abonnementsovervågning af de enkelte produkter”, siger Jakob Vernersen.
- EL