Installatører: Det kræver tid at være en god leder
Det koster tid at være en god leder, hvilket er svært at finde i en travl hverdag, mener månedens installatørpanel. Ledelseskurser burde i højere grad være en del af den grundlæggende uddannelse, lyder foreslaget.
Stig Andresen, Andresen’s VVS
Jeg må jo nok indrømme, at jeg ikke har beskæftiget mig med ledelse, hvilket jeg selv synes, er en fejl. Det skyldes den simple grund, at arbejdet bliver mere og mere komplekst. Det, der ofte går galt, er, at det går vildt stærkt i starten, og så når man ikke at følge med ift. ledelseskurser osv. Man er under pres hele tiden. Og sådan bliver det egentlig ved med at være. Lige meget, hvor meget jeg gerne vil tage lederkurser nu, kan jeg bare se, at tiden ikke tillader det. Der er simpelthen blevet for meget bureaukrati og papirarbejde til at nå det hele.
Jeg tror, at mange af de mellemstore virksomheder oplever det samme – uanset hvilket fag de beskæftiger sig med. Der burde være ledelsesundervisning i den helt grundlæggende erhvervsuddannelse, synes jeg. Forløbet skulle hellere være tre måneder længere, og så give installatørerne nogle ledelseskompetencer.
Jesper Knopp, Knopp VVS
En god leder er en, der lytter til sine ansatte og motiverer dem. Man skal ikke være bange for at tage imod andres råd eller for at se indad. For at være en god leder skal du være i balance med dig selv, vide hvad du vil, og hvordan du vil behandle folk. Men verden står jo ikke stille, så det er også vigtigt, at du som leder ikke gør det. Du bliver nødt til at udvikle dig, og derfor er det i min optik også vigtigt med efteruddannelse.
Jeg ved, at Tekniq gør meget for, at vi kan komme på lederkursus, og det er rigtig godt. Det største problem, man har, er tiden. Det er virkelig svært at finde tid til kurser, nærmest umuligt, men hvis man ikke gør det, går det ud over forretningen. Jeg synes, at man skulle gøre noget fra uddannelsernes side for at klæde de kommende installatører på til at lede en virksomhed.
Claus Harrisson, Cantor Lightdesign
En leder skal uddelegere opgaver og ansvar, så medarbejderne får lov til at vokse. Derfor er det også vigtigt, at man som leder ikke fokuserer på at være chef. Der er forskel på chef og leder, en leder skal kunne have overblikket og uddelegere, og ikke nødvendigvis bestemme og slet ikke tage initiativet og ansvaret fra medarbejderne. I dag skal det hele gå så stærkt, og generelt er det vigtigt at huske at stoppe op og få alle med.
Læs også: Installatører: Den digitale udvikling gavner os
En af de største udfordringer som leder i dag er, at der er forskellige generationer, der agerer og skal behandles forskelligt. Der er fx stor forskel på en ung medarbejder i 20’erne, der sidder meget med mobiltelefonen og er vokset op i en anden tid end den mere grundige, men måske også langsommere medarbejder på over 50.
For at blive en bedre leder har jeg selv både været på kurser og taget en coach-uddannelse – og det kan klart anbefales.