Installatør-organisationer begræder lukning af oliefyrspulje
Tekniq og DS Håndværk og Industri er skuffede over lukningen af oliefyrspuljen, til trods for at ordningen langt fra har levet op til forventningerne. De to organisationer peger på, at manglende markedsføring og et for lille tilskud til varmepumper er årsagen til puljens manglende succes.
Forventningerne i installationsbranchen var store, da oliefyrspuljen åbnede 1. marts sidste år, og det blev muligt for husejerne at få et økonomisk tilskud til at skrotte oliefyret til fordel for en mere energivenlig opvarmningsform. Hos Tekniq forudsagde man, at tilskudsmuligheden ville skabe et sted mellem 1300 og 1500 ekstra mandeår i den kriseramte branche, og efter en regulær ansøgningsstorm de første dage efter åbningen af puljen, vurderede Energistyrelsen, at de i alt 400 millioner tilskudskroner ville være brugt allerede i løbet af efteråret 2010.
Sådan er det dog langt fra gået. I dag er det nemlig kun halvdelen af pengene i puljen, der er brugt, og forventningerne til øget beskæftigelse er langt fra blevet indfriet. I sidste måned tog regeringen så konsekvensen af husejernes manglende lyst til at søge tilskud og besluttede at lukke puljen per 1. juli i år med den begrundelse, at de resterende penge er bedre brugt til andre energibesparende tiltag.
Den beslutning har selvsagt ikke vakt glæde hos installatørorganisationerne Tekniq og DS Håndværk og Industri, som begge havde håbet, at puljen havde fået lov at løbe til pengene var brugt.
Vi synes, det er en rigtig dårlig idé at lukke puljen, for udgangspunktet var, at den skulle være åben, indtil den sidste krone var brugt, siger Johnny Bendsen, der er vvs-konsulent i DS Håndværk og Industri. Samme synspunkt har Tekniq direktør Niels Jørgen Hansen.
Der er god samfundsøkonomi i at give tilskud til at skrotte oliefyret og erstatte det med noget andet, som er mere fremtidsorienteret og holdbart, så vi havde gerne set, at ordningen var fortsat, siger Niels Jørgen Hansen.
For lille tilskud
De to organisationer er dog uenige om, hvad årsagen til forbrugernes manglende lyst til at søge tilskud og dermed skabe øget omsætning i branchen, har været. Johnny Bendsen mener blandt andet, at tilskuddet til at installere en varmepumpe har været for lille til virkelig at gøre en forskel.
Derude, hvor de ringeste oliefyr står, er fjernvarme ikke en mulighed, og man smider altså ikke sådan lige 130.000 efter en jordvarmepumpe, fordi man kan få et tilskud på 20.000. Selvfølgelig har det været et incitament for nogle, men det havde battet mere hvis varmepumpe-tilskuddet var højere, eller man havde valgt at give tilskud til biobrændsel også. Det er en meget CO2-venlig opvarmningsform, som man kan komme i gang med for højest det halve af, hvad jordvarme koster, påpeger Johnny Bendsen.
Niels Jørgen Hansen mener tværtimod, at ordningen har været skruet rigtigt sammen, men pointerer, at den burde have været markedsført langt bedre.
Man skal være opmærksom på, at det her er et område, som kræver en stor markedsføringsindsats, fordi det ikke er et felt, der har en families største opmærksomhed og interesse. Der er ikke blevet gjort ret meget fra det offentliges side for at informere om ordningen, og det er en fejl. Jeg havde i hvert fald meget gerne set, at målgruppen var blevet informeret endnu en gang, siger Niels Jørgen Hansen.
Håber på slutspurt
Han håber dog at dét, at der nu er sat en dato for lukningen af puljen vil få flere til at tage en endelig beslutning om at skifte oliefyret ud med en mere energirigtig opvarmningsform. Samtidig vil Tekniq, ifølge Niels Jørgen Hansen, gøre et sidste forsøg på at få folk til at benytte puljen - blandt andet ved at køre markedsføringskampagner med annoncering og direct mail i de sidste måneder op til lukningen.
Også hos DS Håndværk og Industri tror man, det er muligt at få en del flere husejere til at benytte sig af tilskudsordningen inden lukketid. Johnny Bendsen opfordrer i hvert fald sine medlemmer til at give markedsføringen af puljen et sidste skud.
Vi har lavet et markedsføringsværktøj på vores hjemmeside, som vores medlemmer kan bruge til hurtigt at lave professionelle markedsføringsfoldere. Der er også en præfabrikeret folder som er tiltænkt oliefyrspuljen, og den vil jeg da opfordre til, at vores medlemmer bruger en sidste gang inden puljen lukker 1. juli, siger Johnny Bendsen.
www.installator.dk/energi