Installatører: Lyn-levering må ikke blive sovepude
Cityservice, fastbox, ekspreslevering. En række grossister bejler i øjeblikket til installatørerne med tilbud om hurtig og billig udbringning. Flere Installatører tøver dog med at omfavne konceptet, da servicen ikke må erstatte god planlægning.
Flere grossister tilbyder som en service at køre ud med varer med timers varsel til både montøren, der har glemt at pakke sin vogn og ham med et spontant behov for varer. El- og VVS-grossisten Solar har siden lancering af deres fastbox i juli 2012 slået på tidsbesparelsen i en uforudsigelig hverdag, hvor en chauffør kommer med varer på mindre end en time fra fem forskellige lokationer. Grossisten fremhæver besparelsen ved den billige levering i sammenligning med en dyr montørtime.
Vi har flere kunder, der næsten har forbudt medarbejderne at køre til grossisten, siger Finn Kristensen, Solars direktør for logistik & IT, til installator.dk
Den konkurrerende grossist Brødrene Dahl er også med på servicebølgen og præsenterede sidste efterår deres tilbud om hurtig levering til installatørerne. Først i fem byer og senere udvidet til i alt syv byer landet over.
Hos Lemvigh-Müller lancerede man allerede for mere end ti år siden ekspreslevering typisk inden for en time i en stor del af Danmark. Og administrerende direktør Morten Trolle ærgrer sig over, at han ikke har været bedre til at markedsføre servicen.
Vores ekspreslevering kom ind på et tidspunkt, hvor markedet ikke var modent til det, så det er først da Solar markedsfører deres fastbox, at der kommer fokus på servicen, siger Morten Trolle.
Planlæg arbejdsdagen
Hos Nøddelund VVS i Nørresundby har man taget forsigtigt i mod tilbuddene om timelevering. De 26 medarbejdere må helst ikke være for flittige med at bestille varer til levering samme dag. Nøddelund VVS har brugt Solars fastbox-koncept en enkelt gang, og selv om medarbejderne er velkomne til at bestille, skal de helst have alle varer med i bilen om morgenen, fortæller direktør Thomas Tilsted.
Det bliver ikke så ofte, vi bruger det, for montørerne skal planlægge deres arbejdsdag og have de rigtige ting med i bilen fra morgenstunden, siger Thomas Tilsted.
Holdningen er nogenlunde den samme hos AC El-Installation i Vejle. Her er man som udgangspunkt positiv overfor konceptet, men indehaver Dan Sørensen understreger, at muligheden for at bestille en fastbox ikke må blive en sovepude for montørerne.
Medarbejderne skal huske at planlægge til dagen efter, så de kan bruge deres tid på at arbejde. En fastbox er kun til nødstilfælde, så jeg håber ikke, at de bruger det for meget, siger Dan Sørensen.
Henter selv
I Lindholm ved Aalborg påpeger Kim Thorup, der er medindehaver af Lindholm El, at selv om en lyn-levering går stærkt, så er ventetid stadig død tid. Så selv om grossisten kommer inden for en time skal montøren stadig vente, og kan ikke komme videre før pakken er fremme.
Hvis det er akut, skal man jo have varen her og nu. Så kan det være hurtigere at hente varen selv end at skulle vente på levering, siger Kim Thorup, der vel og mærke bor i Aalborg-området, hvor der er rigeligt med fysiske grossistbutikker.