Installatører shopper løs med mobilen
Det seneste år er der sket en fordobling af varebestillinger foretaget via mobilen, lyder det fra tre af branchens største grossister. Alle forventer at udviklingen tager mere fart i resten af 2014.
I øjeblikket satser AO Johansen, Lemvigh Müller og Brødrene Dahl, ligesom branchens øvrige grossister, kraftigt på at få installatørerne til at bestille materialer via deres smartphone. Og ifølge grossisternes egne tal, har en moderne smartphone vist sig at være et brugbart værktøj, som installatørerne værdsætter.
Brødrene AO Johansens beregninger viser, at antallet af varebestillinger, der er kommet via virksomhedens smartphone-applikation (app), udgør 10 procent af de samlede bestillinger. Det lyder umiddelbart ikke af meget, men det er en fordobling i forhold til sidste år, og Stefan Funch Jensen, der er direktør for e-handel og marketing i Brødrene AO Johansen, forventer at tendensen fortsætter.
Læs også: Sanistål lancerer app til mobilen
Jeg oplever en stor interesse fra installatørerne, og jeg kan se, at varebestillinger via mobilen har fået momentum nu. Så det er ikke urealistisk, at 25 procent af varebestillingerne kommer via mobilen ved udgangen af 2016, siger Stefan Funch Jensen og forklarer, at der er en del brugere, der primært bruger appen til at læse om produkter, så derfor afspejler tallet ikke, hvor mange der reelt bruger mobilen som arbejdsredskab.
Konkurrerer på funktionalitet
Lemvigh-Müller og Brødrene Dahl melder begge, at de også oplever, at antallet af mobile varebestillinger er cirka fordoblet inden for det sidste år. Og grossisterne lægger ikke skjul på, at en brugervenlig og funktionel app er et vigtigt konkurrenceparameter.
Marketing og e-businessdirektør i Lemvigh-Müller, Kim Øxenholt, fortæller, at LMe-partner appen er designet sådan at installatørerne, ud over de gængse funktioner som varesøgning- og bestilling, også kan bruge den til at hente dagens arbejdssedler hjemmefra på smartphonen eller tabletten. Herefter kan de tage ud til kunden og løse opgaven. Tids- og vareforbrug registreres og sendes hjem til bogholdersystemet, når opgaven er løst, hvorefter man kan fakturere hurtigt og korrekt. Det er med til at give installatørerne en mere effektiv arbejdsdag.
Med vores app kan vores kunder selv tilrette skemaerne, så de passer præcist til deres virksomhed, og den enkelte installatør vil efterfølgende kun kunne se de skemaer, der er relevante for ham. Vi tror på, at det kan sikre flere indgange via vores app, og derved også flere varebestillinger. Det handler jo om at gøre appen så funktionel som overhovedet muligt, siger Kim Øxenholt.
Christian Agger, der er ansvarlig for e-handel og marketing i Brødrene Dahl, fortæller at grossisten har stor fokus på brugervenligheden.
Det vi fokuserer på er, at det skal være nemt, når man står ude i marken, altså når installatøren står ude hos kunden, siger han og forklarer at Brødrene Dahl hidtil har satset på et tilpasset mobilsite i stedet for en egentlig app men i denne måned lancerer virksomheden en app, som, ifølge Christian Agger, skal gøre det endnu nemmere for installatørerne at bestille materialer, tjekke lagerstatus og levringsstatus, når de står ude hos deres kunder.
Læs også: Stor app-guide
Stefan Funch Jensen mener heller ikke, at vigtigheden af en velfungerende app kan undervurderes.
Vi vil være dér, hvor installatøren er - punktum. Ved at sikre, at alle installatører har en AO butik i lommen, giver det naturligvis både kunden og AO en række fordele, siger Stefan Funch Jensen.
Installatører gode til ny teknologi
Installatørerne får ros af alle tre grossister for at være gode til at implementere mobile teknologier i deres hverdag.
Vi oplever i Brødrene Dahl, at installatørerne generelt er rigtig gode til nye teknologier, de kaster sig ud i det, og de er ikke bange for at prøve kræfter med nye tiltag, siger Christian Agger.
Stefan Funch Jensen fra Brødrene AO Johansen mener ligeledes, at installatørerne er gode til at omstille sig til nye forretningsgange, og derfor kan ansvaret for, at antallet af mobil-bestillinger ikke er vokset endnu mere, kun placeres hos grossisterne selv, mener han.
Modenheden blandt installatørerne stiger hurtigt, og jeg oplever, at mange er parate til at tage mobilen i anvendelse. Det er nok i højere grad os selv, der ikke har været gode nok til at informere om, hvordan AO.dk Mobil app kan lette installatørernes hverdag, men det tror jeg vores nye app, der udkom i februar roder bod på, siger direktøren for e-handel og marketingdirektør. Han understreger samtidig, at kun seks uger efter, at appen var blevet relanceret i februar, var der 12.000 kunder, der havde opdateret til den nye app, og alene i marts kom der yderligere 1000 nye brugere til.