Installatører bør styrke dialogen med kunderne

Hvis installatørerne skal fastholde de gode kunderelationer, så bør de styrke dialogen med kunderne, viser en ny undersøgelse.

Kunderne efterlyser mere og bedre dialog og rådgivning fra installatørerne. Arkivfoto..

Tillid er afgørende for, om kunderne er tilfredse med de installationsvirksomheder, de vælger at handle med. Samtidig efterlyser installatørernes kunder mere og bedre rådgivning og dialog. Det viser en undersøgelse, som Tekniq har foretaget i samarbejde med kommunikationsbureauet Friday.

Derfor er der brug for, at installatørerne styrker dialogen med deres kunder.

Det vil danskerne have

De danske el- og VVS-kunder foretrækker installatører, der i prioriteret rækkefølge lever op til følgende krav:

1. Overholder aftaler og kommer hurtigt, når det kræves. 

2. Ved hvad de laver, så løsningerne bliver gode og måske endda bedre, end kunden selv kunne have forestillet sig.

3. Kommunikerer godt. Både præcist, forståeligt og så snart der er behov for det.

4. Sender faste folk, der opfører sig pænt.

5. Har rimelige priser.

Kilde: Kommunikationsbureauet Friday

”Vi kan ud fra undersøgelsen se, at kunderne ønsker endnu mere og bedre dialog med installatørerne. Kun på den måde kan man skabe den nødvendige, indbyrdes forståelse, der er så afgørende, når man skal opbygge kundernes tillid”, siger Henrik Carøe Gjellebøl, der er udviklingschef hos Tekniq.

Læs også: Sociale og faglige relationer giver flere kunder 

Han understreger, at kundernes behov for rådgivning også stiller helt nye krav til installationsvirksomhederne.

”VVS’ere og elektrikere skal se sig selv som rådgivere – i lige så høj grad som udførende håndværkere. Det kræver, at installatørerne styrker netop disse kompetencer hos både dem selv og deres medarbejdere og bliver endnu bedre til at finde ud af, hvad det er, kunderne ønsker”, siger Henrik Carøe Gjellebøl.

Tillid er vigtigere end prisen
Det er afgørende, at kommunikationen med kunderne spiller. Ifølge undersøgelsen er kundernes tillid til håndværkeren faktisk vigtigere end prisen på den opgave, der skal løses.

”For kunderne er det en stor gevinst at have en leverandør, de har tillid til. For private kunder betyder det, at de slapper af, mens der er håndværkere i deres eget hjem. For boligforeninger betyder det, at de ikke får bøvl med beboerne. Og for virksomhedsejerne betyder det, at de kan bruge deres tid på at drive forretning, og ikke skal kigge nogen over skulderen. Derfor bliver prisen på installationsvirksomhedens arbejde mindre vigtig, når det gode tillidsforhold er på plads”, forklarer Sune Bjørnvig, partner i Friday.

Fejl skal kommunikeres
Når den tillid skal skabes, er forventningsafstemning og god kommunikation to vigtige elementer, viser svarene i undersøgelsen. Aftaler skal holdes, og skulle der opstå ændringer, skal de kommunikeres klart til kunderne.

En anden faktor i forhold til at opbygge tillid og dermed skabe sig et godt omdømme er ifølge Sune Bjørnvig, hvordan virksomhedens medarbejdere håndterer fejl.

Læs også: Brunata giver kunderne mere valgfrihed 

”Generelt kan man sige, at kunderne er mere tolerante overfor fejl, hvis man har en lang og god relation. Alle folk begår fejl, også når de er på arbejde. Det kan kunderne godt acceptere. Men hvis man gerne vil bevare tolerancen, er det afgørende, at man udbedrer fejl med det samme og uden brok”, siger Sune Bjørnvig.

Han understreger også, at der er brug for, at installatørerne og deres ansatte er bevidste om de fordomme, der følger dem – for eksempel at håndværkere aldrig kommer til tiden og er dårlige til at rydde op efter sig.

”Det ry kan være irriterende at have siddende på sig, allerede inden man træder ind ad døren hos en ny kunde. Men det kan der gøres noget ved, hvis man kommunikerer rigtigt,” siger Sune Bjørnvig.

-JJK

ADI Global Distribution A/S

Sponseret

Nordic Security Integration Expo

Techem Danmark A/S

Sponseret

Spar på ressourcerne - anbefalingen er, sæt forbrugsmåling op hurtigst muligt i projekterne

Relateret indhold

28.05.2025METRO THERM A/S

Sponseret

Tak for dit besøg ved VVS-messen 2025

28.05.2025Eaton Electric Danmark

Sponseret

Direktør for Eaton Danmark fylder 60 år

27.05.2025Installator.dk

Kamstrup køber BD Smart Forsyning

27.05.2025Installator.dk

Elektrikere hårdest ramt af skrankepavekultur i byggebranchen

26.05.2025Installator.dk

Nyt direktiv kræver nyt energimærke: Rapport peger på tre veje til en stærkere ordning

23.05.2025Installator.dk

Trump varsler gigantisk told mod EU

23.05.2025Installator.dk

Vildledende håndværker-garanti dømt ulovlig

23.05.2025Solar Danmark

Sponseret

Ledelse er ikke bare en funktion – det er en kompetence.

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Alcadon ApS
Show
[BLIV OPDATERET PÅ NETVÆRK] Alcadon og Reichle & de-Massari roadshow

Skal vi lægge vejen forbi dig i uge 22 og 23?

Dato

26.05.2025

Tid

06:00

Sted

Hos dig!

Danvak
Kursus
DS 428:2019 Komplet kursus om brandsikring af ventilationsanlæg

Kurset strækker sig over 2 kursusdage, hvor du får en komplet gennemgang af alle krav og præaccepterede løsninger i DS 428:2019. Du finder de konkrete datoer i kursusbeskrivelsen, ved at trykke på tilmeldingslinket.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Teknologisk Institut - Taastrup

Danvak
Kursus
DS 428:2019 Komplet kursus om brandsikring af ventilationsanlæg

Kurset strækker sig over 2 kursusdage, hvor du får en komplet gennemgang af alle krav og præaccepterede løsninger i DS 428:2019. Du finder de konkrete datoer i kursusbeskrivelsen, ved at trykke på tilmeld-knappen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Teknologisk Institut - Taastrup

Solar Danmark
Webinar
Online informationsmøde – Elinstallatøruddannelse (AU) - Solar School

Er du elektriker, og går du med overvejelserne om efteruddannelse, så tag med på vores online informationsmøde. Læs til el-installatør på deltid - studere imens du arbejder, og bibehold både dine kollegaer og dit økonomiske råderum. Vi glæder til at give dig en rundtur i uddannelsen, og hvilke tilskudsmuligheder du evt. kan have adgang til. Det tager kun en time, og kan reelt være afgørende for din fremtidige karriere - så tilmeldt dig.

Dato

03.06.2025

Tid

16:00

Sted

Online

EET Danmark A/S
Kursus
Axis Kurser

Gør læring til et eventyr med Axis

Dato

04.06.2025

Sted

Online & Lund i Sverige

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Kvalitet, sikkerhed og miljø (EL)

Få kvalitet, miljø og sikkerhed til at gå op i en højere enhed.

Dato

10.06.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup