Installatørers rådgivning om varmepumper forvirrer
Energitjenesten modtager mange opkald fra forvirrede danskere, som har fået vidt forskellig rådgivning om varmepumper fra de vvs-installatører, de har talt med. Installatør-organisationen Tekniq medgiver, at enkelte af branches virksomheder rådgiver for dårligt.
Vi modtager en del opkald fra folk, som siger, at de har snakket med flere installatører. De er forvirrede, fordi den ene installatør siger, at det godt kan lade sig gøre at installere en varmepumpe i deres hus, mens den anden installatør siger, at det ikke er en god idé, siger Lea Munkholm, som er Energikonsulent i Energitjenestens Århus-afdeling, til Installatør Horisont.
Siden 16. maj har hun, sammen med Energitjenestens øvrige konsulenter, ydet uvildig og gratis telefonrådgivning til varmepumpe-interesserede danskere. Rådgivningen, som Energistyrelsen finansierer, er et pilotprojekt, der løber frem til 16. december i år.
Ifølge Lea Munkholm er behovet stort:
Det er i forvejen en stor beslutning at skifte opvarmningsform i hjemmet, og når folk så bliver rådgivet forskelligt, kommer de for alvor i tvivl for hvad skal de egentlig tro på?, spørger Lea Munkholm.
Det vores opgave at klæde husejerne på til at stille de rigtige spørgsmål, når de får en installatør ud, så de kan vurdere, om det, de bliver lovet, rent faktisk holder. Hvis man ikke har gulvvarme, er det eksempelvis relevant at spørge, om man kan være sikker på at holde varmen en kold vinter, og det kan også være relevant at spørge, om det faktisk er den økonomisk bedste løsning at få isoleret huset, inden man får installeret en varmepumpe, siger Lea Munkholm.
Enkelte brodne kar
Christian Jarby, der er chef for teknisk afdeling hos Installatør-organisationen Tekniq, mener, at langt de fleste installatører tager deres rådgivningsansvar alvorligt, men han oplever også, at der er brodne kar i branchen.
De installatører jeg er i kontakt med siger det direkte til folk, hvis deres radiatoranlæg er for lille til at bære en varmepumpe, eller hvis deres have ikke er stor nok til at få installeret en jordvarmepumpe. Men desværre ser vi også eksempler på installatør-virksomheder, der ser stort på de forhold for at sikre sig et salg og så er det, at kunden får problemer efterfølgende, siger Christian Jarby.
Han pointerer samtidig, at varmepumper generelt er mere avancerede at rådgive om end olie- eller gasfyr.
Når vi taler varmepumper er der flere forskellige løsningsmuligheder; skal det eksempelvis være en luft-vand, jord-vand eller luft-luft pumpe, der skal bruges? Det afhænger fuldstændig af den konkrete husejers forbrug og installationsindretningen, så vi vil se flere forskellige anbefalinger end tidligere, hvor installatørerne bare skulle skifte et gasfyr. Der er ganske enkelt flere muligheder, der skal undersøges, før en varmepumpe kan installeres understreger Christian Jarby.
Energitjenesten bruger i gennemsnit mellem 20 minutter og en halv time på at rådgive husejere om, hvorvidt en varmepumpe er en god eller dårlig løsning.
-------
FAKTA:
Rådgivning om varmepumper
- Fra 16. maj til 16. december i år kan husejere, der ønsker information om varmepumper, ringe til Energitjenesten på 70 333 777 og få gratis rådgivning.
- Den uvildige telefonrådgivning om varmepumper er et nyt tiltag under varmepumpeinitiativet, der blev vedtaget via energiaftalen fra 2008.
-Udover rådgivningslinjen er oplysningssiden varmepumpeinfo.dk også en del af varmepumpe-initiativet