Intelligent belysning i ny motorvejstunnel i Silkeborg
Den nye motorvejstunnel i Silkeborg, der åbnede 11. september er en af de mest avancerede motorvejstunneller i Europa. Igennem 324 meter bliver de to separate tunnelrør oplyst af 740 LED-armaturer leveret af Philips Lightning. For at gøre trafikken så sikker som muligt benyttes en række smarte løsninger til styring af lysforholdene. Eksempelvis kan Vejdirektoratet overvåge og fjernstyre lyset i nødstilfælde, og lyset justeres automatisk efter hvor meget lys, der er udenfor.
Når man drøner ind i en motorvejstunnel, så oplever man med det samme, hvor vigtig belysningen er. Kører man fra strålende solskin ind i et mørkt rør, så går der lige nogle sekunder, inden øjnene vænner sig til det. Er det omvendt nat, og man suser ind i en kraftig oplyst tunnel, så risikerer man at blive blændet.
Begge situationer er farlige, og netop det gør den intelligente belysning i den nye motorvejstunnel i Silkeborg op med. Systemet kaldes TunneLogic og er en del af den digitale udvikling, kaldet Smart Cities, som en lang række danske kommuner er i færd med.
<p>Bilisterne vil især i dagtimerne opleve den forbedrede belysning, når de kører gennem tunnelen. Her sørger lyset for, at det ikke føles som at køre gennem et sort hul, når man kører ind i tunnelen.</p>
Erik Nielsen, projektleder hos Philips Lighting
Besparelse på 25 procent på el-regningen
TunneLogic gør det muligt for tunnelen selv at styre lysniveauet efter, hvordan vejret er udenfor og derved skrue op og eller ned for lysstyrken. Det skaber høj trafiksikkerhed, som er en nødvendighed på en motorvejsstrækning, og samtidig giver systemet op til 47 procent besparelse på energiforbruget, siger Erik Nielsen, nordisk projektleder for tunnelbelysning hos Philips Lighting.
Udover den smarte justering af lyset efter vejrforholdene udendørs har arkitekterne gjort et stort arbejde for at gøre kørsel i tunnelen til en æstetisk oplevelse. De mange armaturer er eksempelvis placeret, så de ligger som et bånd, der guider bilisten gennem tunnelen.
Øget sikkerhed med korrekt belysning
Det har været en høj prioritet at skabe god belysning. Bilisterne vil især i dagtimerne opleve den forbedrede belysning, når de kører gennem tunnelen. Her sørger lyset for, at det ikke føles som at køre gennem et sort hul, når man kører ind i tunnelen. Man kan derimod holde samme fart hele vejen, fortæller Erik Nielsen.
For at sikre lang holdbarhed på armaturerne er de produceret i syrefast og rustfrit stål, som kan holde til den store mængde trafik, der nu dagligt bliver vist vej gennem den 324 meter lange LED-belyste tunnel.
Læs også: Musikkens Hus i Aalborg vinder international belysningspris
Lars Risbjerg er field application engineer hos Philips Lightning, og han har været med til at projektere og installere TunneLogic i Silkeborg.
Det er første gang, vi installerer sådan et system i Danmark, og det virker efter hensigten, siger han. Han påpeger blandt andet, at det nye system kan give store besparelser, fordi lysstyrken kan trinløst justeres på de enkelte armaturer.
Smart City
Ifølge konsulentfirmaerne Arup og CEDI er halvdelen af landets kommuner enten i gang med et Smart City-projekt eller planlægger et projekt inden for de kommende 12 måneder.
Markedet består af en række produkter og tjenesteydelser, herunder konsulentbistand, software og hardware, og tilhørende fysisk infrastruktur.
Udrulning af intelligent belysning i en by indebærer for eksempel køb af software til deling og datalagring, hardware såsom sensorer og et hurtigere wi-fi-netværk. Dertil kommer infrastruktur som LED-pærer, nye lygtepæle og rådgivning til at udvikle business-casen og indkøbsaftaler.
Udvikling og implementering af intelligente Smart City-produkter og tjenester på hjemmemarkedet kan skabe økonomiske fordele gennem eksport, men også ved at skabe smukkere byrum, som er mere attraktive for talent og investering.
Præcis justering af lys helt automatisk
Det er ikke noget nyt, at man justerer på lyset i tunneller. Det sker i forvejen mange steder i Danmark, eksempelvis i Limfjordstunnellen. Forskellen er, at man de andre steder bare slukker for nogle af armaturerne, når der ikke er behov for så meget lys", fortæller Lars Risbjerg. Han fortsætter:
"På den måde kan man i store trin skrue op og ned. Ulempen er, at man skal være sikker på, at der hele tiden er mere end en vis mængde minimumslys, og derfor har man næsten hele tiden for meget lys, og det koster. Med TunneLogic-løsningen kan vi helt præcist ramme den rigtige mængde lys hele tiden, og samtidigt spare elektricitet.
Den besparelse kommer ikke alene. Den nye løsning er bygget op omkring LED-armaturer, og det giver en stor besparelse på el-regningen i forhold til en traditionel løsning.
Integration til SCADA
Udover besparelsen giver den trinløse regulering en god og komfortabel oplevelse for bilisterne.
Reguleringen foregår løbende via sensorer, der måler lysintensiteten på vejområdet, umiddelbart inden man kører ind i tunnelen, og på den måde bliver overgangen fra det naturlige til det kunstige lys så blid som overhovedet mulig.
Læs også: Blændfri belysning sikrer større sikkerhed i trafikken
Lysanlægget i tunnelen er koblet sammen et større SCADA-system (Supervisory Control And Data Acquisition), som håndterer en række andre installationer i tunnelen, herunder ventilation og forskellige former for overvågning.
Det betyder, at Vejdirektoratet kan følge med i, om lyset fungerer, som det skal. I tilfælde af en ulykke kan Vejdirektoratets medarbejdere overtage styringen af lyset og eksempelvis skrue helt op i forbindelse med en udrykningsaktion.