Kemp & Lauritzen vil stjæle markedsandele
Kemp & Lauritzen har effektiviseret koncernen ved at lægge tre divisioner sammen. Nu er installations-sværvægteren klar til at vækste 10 procent om året, lyder det fra direktøren.
Hos Kemp & Lauritzen startede det nye år med en sammenlægning af koncernens tre divisioner. Rør- og VVS-virksomheden L&H Rørbyg og ventilationsspecialisten Glenco er blevet en del af én samlet virksomhed med navnet Kemp & Lauritzen.
Ifølge Kemp & Lauritzens administrerende direktør Allan Jørgensen kommer organisationsændringen nu, fordi markedet bevæger sig mod større entrepriser og samlede udbud af tekniske opgaver samt teknisk service management. Derfor ønsker Kemp & Lauritzen at fremstå som én samlet virksomhed, der er mere ensartet og enklere for kunderne at samarbejde med. Allan Jørgensen mener også, at sammenlægningen vil give store resursebesparelser internt i virksomheden, fordi medarbejderne tidligere har brugt mange kræfter på at koordinere fællesopgaver, som berørte både Glenco, L&H Rørbyg og Kemp&Lauritzen.
Ambitiøse vækstmål
Med etableringen af den nye, mere strømlinede organisation følger et ambitiøst vækstmål fra Kemp & Lauritzen-direktøren.
Jeg forventer, at vi vokser med 10 procent i gennemsnit om året over en treårig periode, så vi nærmer os tre milliarder i omsætning. Potentialet er helt klart til stede i markedet, siger Allan Jørgensen til installator.dk.
Han spår, at markedsvæksten kommer til at ligge på to til tre procent de kommende år, så det bliver nødvendigt at tage markedsandele fra konkurrenterne, hvis målet på 10 procents vækst om året skal nås. De markedsandele skal tages fra virksomheder, der ikke favner så bredt som Kemp & Lauritzen, lyder det fra Allan Jørgensen.
Vi oplever, at mange kunder efterspørger en teknikentreprenør, som kan favne alle tekniske løsninger, og en teknikentreprenør, der kan gøre det med en konkurrencedygtig omkostningsstruktur. De krav opfylder vi, så jeg forestiller mig, at vi kommer til at tage markedsandele fra nogle af de virksomheder, der ikke er lige så langt som os på det område, siger Allan Jørgensen.
Energioptimering bliver efterspurgt
Når han bliver bedt om at konkretisere hvilke områder inden for Kemp & Lauritzens kompetenceområde, der vil blive særligt givtige de kommende år, nævner han facility management og energioptimering.
Facility-management-opgaver, hvor vi får ansvaret for alt det tekniske i en ejendom, vil vi helt sikkert få flere af de kommende år. Og energioptimerings-trenden er slet ikke ovre endnu. Mange virksomheder vil fortsat arbejde på at bringe deres energiomkostninger ned gennem energioptimering, selvom olieprisen i øjeblikket er meget lav, konstaterer Allan Jørgensen.
I 2007 omsatte Kemp & Lauritzen for cirka 1,2 milliarder, siden er det tal hævet til knap to milliarder, og antallet af medarbejdere har sneget sig over 2.000.