30.01.2018  |  VVS  |  Byggeri

Indspark: Kender du NEPS-linjen?

Som VVS’er er der god grund til at passe på, hvis man skal grave tæt på olieledningen ved navn NEPS-linjen.

NEPS-linjen er et af den kolde krigs mest omfattende bygningsværker i Danmark, men i øvrigt også én af de mindst synlige, og derfor er den forholdsvis ukendt selv blandt fagfolk, der arbejder med rør.

Der er tale om et underjordisk anlæg med en rørledning, der strækker sig 650 km fra Frederikshavn i nord til Kielerkanalen i syd. Tidligere forsynede den via pumpestationer de jyske og nordtyske flyvestationer, kaserner og søværn med olie, benzin og flybrændstof. Det underjordiske tankanlæg kunne rumme op til 10 mio. liter og skulle efter planen kunne levere brændstof i op til 30 dage.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Anlægget har stadig ifølge Forsvaret stor betydning for den nationale sikkerhed. Herudover har det betydning for miljøet, da der stadig i dag spares store mængder landevejstransport ved at sende brændstoffet gennem rørledningen.

Der kan pumpes 800.000 liter brændstof fra Frederikshavn til Tyskland på en arbejdsdag. Det svarer til 24 tankbiler på vejene.

Fakta om NEPS-linjen

NEPS-linjen (North European Pipeline System) er et underjordisk anlæg og en rørledning, der går fra Frederikshavn i nord til Kielerkanalen i syd, og er stadig i brug.

Den blev opført i flere etaper i årene 1952-1970 og senere udbygget i 1982-84. Behovet for flybrændstof var stort under den kolde krig, hvor Flyvevåbnet ofte havde jagerfly i luften.

Forsvaret fandt transporten via NEPS-linjen mere sikker og miljøvenlig end transport ved hjælp af tankbiler. Desuden var de underjordiske tankanlæg og rørledninger bedre beskyttet mod angreb fra fjendtlige fly end tankanlæg på en havn.

Læs også: Kabler i højere brandklasser er tilgængelige i Danmark

Få en entreprenør til gravearbejdet
Enhver krydsning af olieledningen, eksempelvis med kabel, vandrør, drænrør, højspændingsledning m.m. kræver skriftlig tilladelse af forsvaret.

Mange steder ligger ledningen nemlig ikke særlig dybt i jorden (50-80 cm), og man skal derfor være påpasselig med at grave disse steder.

Som VVS’er er det derfor en god ide at få en entreprenør med lokalkendskab til at lave gravearbejdet og søge om den nødvendige tilladelse.

Det kan nemlig blive en dyr fornøjelse at beskadige rørledningen. Skulle man være så uheldig, at der gik hul på ledningen, kan regningen løbe op i et millionbeløb. Erstatningskravet er væsentligt mindre, hvis man nøjes med at skramme den. Men der er dog stadig skærpede krav til overfladebehandlingen.

Det er dog yderst sjældent, at vi i Arbejdsgiverne får henvendelser fra vores medlemsvirksomheder om NEPS-linjen, så højest sandsynligt er de fleste lokale grundejerne eller håndværkerne oplyste omkring krav og forholdsregler. Men der vil være en potentiel risiko for håndværkere uden lokalkendskab og viden omkring den.

Læs også: Hvad koster din viden?

Anvendes til civile og militære formål
Da NEPS-linjen blev planlagt i begyndelsen af 1950’erne, valgte Forsvaret Frederikshavn som hoveddepot og udgangspunkt for rørledningen, blandt andet fordi et tankskib her kunne losse brændstoffet relativt ubeskyttet og uset via en anordning placeret på det åbne hav ca. syv km fra kysten.

Efter den kolde krig er NEPS-linjen langsomt blevet udfaset, men dele af anlægget anvendes forsat til civile og militære formål. En af NEPS-linjen mest synlige dele er NATO-molen ved Lyngsbæk i Ebeltoft Vig.

Den var lukket for offentligheden under den kolde krig, men i perioden 2004-2014 blev den det igen, som led i terrorsikringen af de danske havne.

Mere fra Jeff

Jeff Jensen

Branchekonsulent for VVS hos Arbejdsgiverne

  • Arbejdsgiverne
Se profil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere