Korrekt indeklima i skolerne giver de bedste indlæringsbetingelser og optimal drift af bygningerne
Den 14. november sætter Teknologisk Institut fokus på skolernes indeklima på konferencen ”Indeklima i skoler – fra udfordring til løsninger”. Her kan man bl.a. møde tidligere undervisningsminister Christine Antorini og professor Geo Clausen, DTU Byg
Hvordan omsætter vi bedst skolernes indeklimaudfordringer til løsninger?
På konferencen fokuserer man på skolen og bygningerne samt hvilke kommunale udfordringer man står over for. Man sætter også fokus på mulige tekniske løsninger, som formår at skabe et godt indeklima og rammerne for et dynamisk undervisningsforløb.
Folkeskolen er under forandring
Læringsmålene er høje, og vi ønsker de bedste læringsforudsætninger for vores børn. Undersøgelser viser, at et dårligt indeklima forringer elevers indlæring, trivsel og sundhed. Alligevel er indeklimaet på mere end halvdelen af de danske folkeskoler problematisk. Det kræver løsninger her og nu, som sikrer bedre udnyttelse af skolens fysiske rammer og sikrer effektiv indeklima- og energistyring.
Skoler er imidlertid forskellige, og løsningerne skal tilpasses det behov, som skolen og dens brugere har. Samtidig er det væsentligt, at løsningerne vurderes ud fra en helhedsbetragtning, hvor der både tages højde for indeklimaparametre såsom luft, lys og lyd, men også parametre som økonomi og energiforbrug. Udfordringerne er mange og kræver, at forskellige aktørers interesser tænkes sammen, så bygherrer, rådgivere, leverandører og driftsfolk i fællesskab løfter opgaven.
Omsæt de identificerede udfordringer
På konferencen ser man således på, hvordan det er muligt bedst at omsætte de identificerede udfordringer til løsninger. Konferencen sætter rammerne for en bred debat om, hvad det er for bygninger, vi arbejder med og hvilke kommunale udfordringer, skolerne står over for. Derudover sættes fokus på mulige tekniske løsninger, som på forskellig vis formår at skabe et godt indeklima, nytænke udnyttelsen af skolens arealer og skabe rammerne for et dynamisk undervisningsforløb.