Kunder stiller høje krav til badeværelset
Vi har spurgt en række vvs-installatører om deres erfaringer med kundekrav og markedsudvikling på sanitetsområdet. Det generelle indtryk er, at kunderne vil have luksus, og at de er villige til at betale for det. Der er dog undtagelser.
Af Kristina Øby Pedersen
Vvs-installatørernes oplevelser af markedet for bad og sanitet er forskellige alt efter hvor deres hovedområde ligger. Nogle har ikke mærket nogen afmatning i efterspørgslen, for andre er den kommet meget pludseligt. Endelig er der nogle, som ligefrem håber på en afmatning.
Det går fortsat derudad
VSM-Thy A/S er en smedevirksomhed med i alt 15 medarbejdere, hvoraf de tre beskæftiger sig med vvs. 25 procent af deres arbejde ligger ifølge indehaveren, Flemming Jensen, inden for bad og sanitet. Hos VSM-Thy har man ikke mærket nogen nedgang i efterspørgslen.
Det er først og fremmest nye badeværelser til ældre huse, og kunderne er kræsne. De har ifølge Flemming Jensen undersøgt det i forvejen, og de ved præcis, hvad de vil have.
De vil have kvalitet, funktionalitet og design, og de betaler gerne for det. Nogle kunder bygger selv med, men det er næsten altid os, der leverer inventar. Vi går simpelthen ikke efter de andre. I de tilfælde, hvor kunden selv køber ind, lægger vi 100 kr. oven i timeprisen, siger han.
Han er ikke i tvivl om, at der vil ske en stigning i salget via internet. Men de kunder, der vil have kvalitet, vil fortsat komme til os, mener han.
Håber på mere roligt marked
Vi har aldrig tidligere lavet så mange dyre badeværelser, siger Ole Olsen, som er indehaver af virksomheden Ingo Olsen VVS i Ringsted med i alt syv medarbejdere. Han fortæller, at 20 procent af virksomhedens arbejdsopgaver ligger inden for bad og sanitet langt overvejende badeværelser.
Det er mest nye badeværelser i 70er-huse, som efterhånden trænger, og hvor børnene er flyttet hjemmefra, så der er råd til mere. De vil have luksus, og de er også villige til at betale for det. Der går nemt mere end 100.000 kr. udelukkende til inventar, siger han.
Ole Olsen tror ikke på store ændringer i efterspørgslen.
For vores vedkommende tror jeg ikke, det vil ændre sig meget. Nedgangen går først og fremmest ud over nybyggeriet. Der er jo grænser for, hvor mange huse, vi har brug for, siger han.
Vi har folk, der har ventet over et år på deres nye badeværelser, for vi kan simpelthen ikke følge med. Han siger dog, at folk, der i dag bestiller et nyt badeværelse, ikke behøver at vente helt så længe.
Jeg håber på en afmatning, for vi kan ikke få flere medarbejdere, slutter han.
Pludseligt aktivitetsfald
Herlev Sanitet, som har fem ansatte, lever stort set af netop bad og sanitet. Det udgør 95 procent af vores arbejdsopgaver, siger han. Heraf er en pæn andel nybyggeri.
Her som andre steder er mængden af arbejdsopgaver steget ligefrem proportionalt med det økonomiske opsving. Men ganske pludseligt er telefonerne holdt op med at ringe, og bortset fra et website har virksomheden ikke markedsført sig aktivt.
Den sidste uge til 14 dage er det gået voldsomt ned ad bakke, nu er det kun sådan nogle som dig, der ringer, men så har vi haft tid til at få klaret nogle hængepartier, siger overmontør Tommy Lystrup.
Som en fælles tendens for kundernes valg siger han, at folk vil have al den luksus, de kan få, for ingen penge.
Virksomheden arbejder meget for boligselskaber, men hvad angår de private, vælger de i høj grad det samme.
De finder det på nettet, så de er meget bevidste om, hvad de vil have, og en del af dem køber selv inventaret, siger han og tilføjer, at det er virksomhedens politik at lægge 25 procent oveni timeprisen, når man taber avancen på materialerne.
Vi er utrolig dårlige til at følge med udviklingen. Allerede for 20 år siden var der nogen, der talte om, at vi i fremtiden skulle tjene vores penge på timeprisen. Vi skulle have sat den udvikling i gang for længe siden, for det er jo ikke noget, man gør på én gang, siger Ole Lystrup, som ikke er ked af den pludselige afmatning.
Vi har brug for en afmatning, bl.a. for at få lønningerne på plads. De er blevet alt for høje, siger han.
Fortsat travlt
Hos Henrik Skov VVS ApS har man ikke mærket noget til afmatning eller faldende efterspørgsel på badeværelser. Ejeren, VVS-installatør Henrik Skov oplyser, at ca. 15 procent af arbejdet består af renovering af badeværelser.
Det er primært ældre huse, vi har ikke meget arbejde inden for nybyggeri, siger han
Der bliver ikke sparet på noget for øjeblikket og kravene stiger. Folk efterspørger funktionalitet og design, og i de fleste tilfælde udbygger de badeværelset ved at inddrage et andet rum. Og de fleste ved hvilket spabad, og hvilke armaturer, de vil have. Der er selvfølgelig også nogle, der er knap så kræsne. De udskifter et badekar en vaskekumme, nogle armaturer eller lignende, men uden specielle krav om for eksempel ophængte toiletter.
Henrik Skov beskæftiger 22 medarbejdere, hvor 2-3 mand fast installerer badeværelser.
Vi har ikke oplevet nogen nedgang, og vi regner heller ikke med at se de store ændringer. Tværtimod har vi måttet sige nej til opgaver, eller kunden må vente tre til seks måneder. Mange vælger at vente, fordi de har et tilbud, der ligger fast. Mange andre har ladet prisen stige for at slippe for flere opgaver, siger han.
Også Henrik Skov oplever kunder, som selv indkøber inventaret. Her lægger man 10 procent oven i den almindelige timepris for at kompensere for avancetabet.