Kunderne frabeder sig lærlinge
Installationsvirksomheder oplever, at både privat- og erhvervskunder ikke ønsker, at lærlinge deltager i opgaveløsningen.
Mange installationsvirksomheder oplever, at kunderne ikke vil have, at der er lærlinge med, når virksomhederne er ude på opgaver. Fire ud af 10 virksomheder svarer i Tekniqs arbejdskraftanalyse, at de i år har oplevet, at kunder frabeder sig, at svenden har en lærling med. Det skriver Licitationen Byggeriets Dagblad.
Hos vvs-virksomheden De Blå Mænd A/S i Brønshøj oplever VVS-installatør Søren Schmidt også tendensen:
Det er desværre en udvikling, som vi har set over de seneste fem-syv år, måske sammenfaldende med krisen. Historisk er lærlinge altid blevet taget godt imod, men der har ikke været positiv stemning de seneste år. Jeg ved ikke hvorfor, men det kan hænge sammen med, at der er kommet mere fokus på indkøb og driftsøkonomi. Der skal spares, hvor der kan, og nogle kunder tror fejlagtigt, at det bliver dyrere, at der er en lærling med. Svenden har en lærling med som en del af sidemandsoplæringen. Lærlingen faktureres imidlertid kun, når han er en tredje hånd og er nødvendig for opgavens udførelse, siger Søren Schmidt til Licitationen.
Læs også: Gode og dårlige takter i regeringens beskæftigelsesudspil
Han oplever, at både private og professionelle kunder decideret giver udtryk for, at de ikke vil have lærlinge med på opgaverne. Nogle siger det forud, mens andre gør indsigelse, når de får regningen.
Tekniq: Bekymrende udvikling
Hos Tekniq er underdirektør Tina Voldby bekymret over udviklingen.
Det må bero på en fejlagtig opfattelse af, at det bliver dyrere, dårligere eller måske forsinket, når man ikke vil have lærlinge med. Jeg tror og håber imidlertid, at det er et fåtal i befolkningen, som tager dårligt imod lærlinge. Den eneste måde at sikre den bedste uddannelse er jo, at lærlingene er med ude hos kunderne og er med til at løse rigtige opgaver, siger Tina Voldby og kalder det tankevækkende, at også offentlige kunder fravælger lærlinge.
-LA