Mobilbetaling er en gevinst for installatørerne
De første installatører har eksperimenteret med mobilbetalings-løsningerne MobilePay Business og Swipp. Produkterne sikrer mindre administrativt arbejde og er et godt middel mod dårlige betalere, lyder de positive erfaringer.
Danske Banks populære mobil-betalingsmiddel, Mobilepay, er blevet udvidet i årets første måneder og omfatter nu også en løsningen MobilePay Business, der bruges til betalinger mellem kunder og erhvervsdrivende.
Dermed er det reelt en mulighed for el- og vvs-installatører at modtage betaling via mobilen ude hos kunden, når en opgave er afsluttet.
Morten Haug fra Haug El i Odense er en af de første danske el-installatører, der bruger MobilePay Business til at få penge ud af kunderne. Siden midt i marts har han og to ansatte elektrikersvende brugt mobiltelefonen godt ti gange til at afslutte et kundebesøg.
Læs også: God ledelse og effektiv it forbedrer bundlinjen
Mobilbetaling er stadig nyt i virksomhedssammenhæng, men ifølge Morten Haug bliver kunderne positivt overraskede, når elektrikeren trækker mobilen frem efter færdigt arbejde.
Kunderne siger, at det er rart at få betalingen ud af verden med det samme, siger Morten Haug.
Middel mod dårlige betalere
Han mener også, at mobil straksbetaling er et godt middel mod dårlige betalere, som er et reelt problem i branchen.
Alt for mange privatkunder betaler aldrig deres regning for småopgaver. Det koster kun nogle hundrede kroner at få en lampe sat op eller tilsluttet et komfur, men ofte kommer betalingen bare ikke ind. Jeg er træt af folk, der ikke betaler, og det problem kan MobilePay hjælpe med at løse, siger han.
Hurtigere pengestrøm
I Aabenraa er Jon Einarsson begejstret for Swipp - som er et alternativ til Mobilepay Business - der udbydes af en række samarbejdende banker. Jon Einarsson er medejer og direktør af AG Electric, en sønderjysk elinstallationsvirksomhed med 63 ansatte med kontorer i Christiansfeld, Aabenraa, Vojens og Haderslev. Fordelen ved Swipp er, at løsningen får pengene til at flyde hurtigere ind på virksomhedens konto.
Vi vil hellere have, at pengene ligger i vores kasse end hos kunden, siger Jon Einarsson.
I første omgang skal mobilbetalingerne kun bruges på kontoret i Aabenraa, hvor enkelte lokale privatkunder træder ind af døren for at betale deres regning kontant. Med Swipp slipper virksomheden for at have kontanter liggende på kontoret eller investere i en dyr dankortterminal.
På længere sigt skal medarbejderne dog også have Swipp med i servicebilen, fortæller Jon Einarsson. Straksbetalingen kan nemlig frigive nyttig tid i administrationen, så tiden kan bruges på videnstunge opgaver i stedet for simpel bogføring med regningsudskrivning og kontoafstemningen.
Swipp, Mobilepay, Paii
Tre mobilbetalings-løsninger kæmper om at få fodfæste på markedet.
- Danske Banks Mobilepay-løsning til private og erhverv er den mest udbredte med over 1.300.000 downloads. Betalingen sker til og fra tilknyttede betalingskort. En tidlig opgørelse fra Danske Bank viser, at blot et par procent af de tilmeldte virksomheder er i bygge- og anlægsbranchen, og at det indtil videre hovedsageligt er detailbutikker, frisører og skønhedsklinikker, der lader kunderne betale med Mobilepay.
- Swipp kan bruges af kunder i Nordea, Sydbank og en række andre især mindre banker. Appen fungerer uafhængigt af betalingskort. Betalingen sker direkte fra bankkonto til bankkonto. Ifølge Jyske Banks Swipp-ansvarlig har knap 300.000 prøvet Swipp, der bliver brugt kan 20.000 gange om ugen.
- Paii er født af teleselskaberne TDC, Telia, Telenor og 3. Private og virksomheder kan sende penge til hinandens Paii-konto med en sms. Ved lanceringen i februar 2014 forventede virksomheden at være indenfor hos 1.200 supermarkeder i løbet af 2014.
Vi har altid været lidt fremme med at lade administrationen foregå elektronisk. Så på sigt skal alt administrativt ske hos kunden. Inden for fire-fem år vil vi også have mobilbetaling i bilerne, siger Jon Einarsson.
Håndværksrådet positiv
Håndværksrådet er glad for bedre betalingsløsninger, der hjælper virksomhederne til at få tilgodehavende indkrævet hurtigere. Når pengene kommer ind med det samme, letter det de administrative arbejdsgange, forklarer cheføkonom i Håndværksrådet, Jacob Thiel.
Det er positivt, at der er nye løsninger på vej, og at der sker et kapløb mellem bankerne, som jeg håber vil gøre det nemmere, hurtigere og billigere at få betalt, siger han.
Læs også: Lemvigh-Müller lancerer ny app til installatørerne
Frem til oktober i år er det gratis for virksomheder at oprette og bruge Mobilepay Business. Derefter vil etableringsgebyr, transaktionsgebyr og administrationsgebyr være omkostninger, som virksomheder skal betale til banken. En regning på 500 kroner kommer til at koste fem kroner i gebyr, som virksomheden skal betale.
Prisen skal være rimelig, når man opvejer fordele og ulemper. Virksomhederne må selv afgøre, om de vil bruge systemet. Men vi anbefaler, at man tænker sig om, inden man vælger en løsning, siger Jacob Thiel.
Klar til at betale
Morten Haug er indstillet på at betale prisen for at bruge mobilbetaling, når Danske Bank sætter gebyr på brugen. Inden han valgte erhvervs-Mobilepay, overvejede han en langt dyrere løsning med en kortterminal i servicebilen.
Prisen er ikke ret stor i forhold til at have en Dankort-terminal, siger han.
Den konkurrerende Swipp-løsning har endnu ikke fremlagt priser for erhvervsbrug. Lige nu er løsningen dog gratis, og hvis eller når banken sætter pris på mobilbetalingen, er Jon Einarsson indstillet på at betale for at bruge Swipp i sin virksomhed.
Hvis Swipp bliver en succes for os, er det fair nok, at vi skal betale lidt for det, siger Jon Einarsson.