Når grossisten har for lidt på lager
Tyndt belagte hylder hos grossisterne, presser installatører til at tænke sig om en ekstra gang inden de afgiver en ordre. Skaffevarer med flere ugers leveringstid er ødelæggende for opgaver, der skal løses med kort varsel.
Grossisterne effektivisering af lagerbeholdningerne får installatører til at vælge leverandør med omhu for at undgå at vente på levering. Grossister er forsigtige med at have mange enheder af den samme vare af frygt for at brænde inde med gamle varer. Det gør lagerstørrelsen hos grossisterne generende lille for flere installatører.
For at undgå ukurante varer, der har passeret sidste salgsdato, når der kommer nye modeller, nøjes grossisterne med et lille antal af sjældne varer med langsom omsætningshastighed. For Michael Hansen Søbye, installatør og medindehaver af It-El er der ingen troskab, hvis varen er blevet skaffevare med ventetid.
Grossisterne har ikke nok varer på lager. Det betyder, at vi nogle gange kun kan få halvdelen af det antal, vi bestiller. Det bremser os i vores arbejde. Grossisterne lytter, når jeg nævner problemet for dem, men de handler ikke på det, så jeg handler et andet sted, hvor jeg kan få det alt sammen på en gang, siger han.
Spontane ordrer
De tynde hylder hos grossisterne får installatørerne til spontant at lægge ordrerne, hvor der er erfaring for, hvor den kan blive opfyldt med det samme.
Hos Hedensted VVS oplever installatør Jens Palmelund mest, at det er specialvarer som for eksempel store kuglehaner, der er i restordre. I stedet for at spørge hos alle grossister går ordren umiddelbart til den grossist, som erfaringsmæssigt har tingene parat på lageret.
Siden 2008 mærker han, at grossisterne er blevet mere nøjeregnende med, hvad de vil have på lager, så varer med langsom omsætning bliver skaffevarer og skal bestilles hjem. Det fungerer ikke i Hedensted, hvor kunderne forventer hurtig service, når de ringer.
Meget af vores arbejde kan vi ikke forudse, så vi kan ikke vente 14 dage for at få varer hjem. Så vælger jeg grossister efter, hvor jeg tror, varerne ikke er i restordre. Det er mest Brdr. Kier og Solar, der har varer i restordre, så jeg køber hos BD, siger Jens Palmelund.
Satser på hurtigløbere
Alle grossister foretrækker selvfølgelig helst, at installatørerne køber hos netop dem. Solars danske direktør Jens Andersen understeger, at næsten alle varer med høj omsætning sendes dagligt.
Vi skal præstere mindst 99 procent fuld levering fra dag til dag af vores A-varer, det vil sige hurtigløbere, som vi sælger mange af. For alle ordrer på lagervarer sender vi 97 procent fra dag til dag, siger Jens Andersen.
Når installatørerne klager over manglende varer, kan det være, fordi den er blevet forældet. Hvert år introducerer grossisten 20.000 nye varer på lageret og fjerner det samme antal gamle modeller, så der altid er 50.000 varenumre klar til at blive sendt af sted.
Vi har ikke ændret vores lagerstyring, men har hele tiden fokus på, hvad vi skal have på lager. Teknologien skifter hyppigt, så vi skal være på forkant med det, som installatørerne efterspørger, siger Jens Andersen.
Planlægning med grossister
For at undgå restordrer opfordrer Rune West Pedersen fra grossisten P. Hatten på Lolland installatørerne til at planlægge deres større projekter i samarbejde med deres grossist, så man undgår restordrer.
Læs også: Grossister diskuterer branchens prisstruktur
Grossister køber ind efter nogle historiske statistikker for, hvad man hidtil har solgt, men kan ikke tage højde for nye byggeprojekter, der efterspørger sjældne varer med lav omsætningshastighed. Han beder installatørerne fortælle om deres projekter, så de i fællesskab kan tage højde for næste skridt i byggeprojektet.
Vi prøver at forudse, hvad kunden har brug for, for det er for dyrt for alle parter, når det ikke glider godt. Jo mere dialog, des bedre, siger Rune West Pedersen.