Ny kampagne skal tiltrække unge til VVS-energiuddannelsen
Tekniq er gået sammen med Blik- og Rørarbejderforbundet om en landsdækkende kampagne, der skal få flere unge til at vælge VVS-energiuddannelsen.
En ny kampagne under sloganet Join fremtidens klimahelte tag en VVS-energiuddannelse, bliver i denne uge skudt i gang i hele landet. Kampagnen, der lanceres af Tekniq og Blik- og Rørarbejderforbundet, løber frem til uge 25 og indebærer både Facebook-annoncer og en ny hjemmeside, vvs-energiuddannelsen.dk, der både er målrettet vejledere, folkeskoler, virksomheder, erhvervsskoler og de unge selv.
Tekniqs adm. direktør Niels Jørgen Hansen forklarer, hvorfor netop betegnelsen klimahelte er blevet valgt til at promovere uddannelsen:
Det er fordi, VVS-energiuddannede hver dag arbejder med energioptimering og vedvarende energiløsninger, som gør en forskel for den grønne omstilling. VVS-branchen er i vækst, og vi har brug for, at flere dygtige unge vælger at tage en VVS-energiuddannelse, siger han.
Læs også: Antallet af lærepladser stiger
Sidste år gennemgik VVS-energiuddannelsen en kraftig justering i forbindelse med erhvervsuddannelsesreformen. Det betyder, at den nu i endnu højere grad matcher branchens kompetencekrav og udfordringer:
Branchen byder på spændende og vigtige job. Der er mange karrieremuligheder som VVS-energiuddannet. Det vil vi fortælle de unge, så flere vælger at søge uddannelsen, siger Niels Jørgen Hansen og fortsætter:
Vi kommer til at mangle faglærte i fremtiden, og VVS-branchen er allerede helt i top, når det gælder om at oprette nye lærepladser. Så vi er helt klar til at uddanne flere.
-CHM