Opkøb gør Google til Danfoss-konkurrent
Google har købt termostat-producenten Nest for 17,5 milliarder kroner og bliver dermed konkurrent til Danfoss.
Med et opkøb af termostat-producenten Nest for gastronomiske 17,5 milliarder markerer google, at søgegiganten har et stort ønske om at komme et skridt længere ind i brugernes hjem.
Nest har nemlig udviklet en intelligent termostat, der kommunikerer trådløst med internettet, og som med tiden lærer, hvor varmt dens ejer gerne vil have det.
Opkøbet betyder, at google pludselig bliver konkurrent til den danske termostat-mastodont Danfoss. Men hos den sønderjyske virksomhed tager man dog opkøbet med ophøjet ro.
Danfoss føler sig ikke truet
Googles opkøb af Nest viser, hvor attraktivt markedet for energieffektive løsninger til hjemmet er, og hvordan tendensen imod såkaldte »smart homes« er forstærket. Nests produkter er målrettet det amerikanske marked, hvor de kan styre luftbaserede varme- og kølesystemer. Men de kan ikke umiddelbart bruges i Europa, hvor vi har vandbaserede varmesystemer med radiatorer og gulvvarme. Her står vi til gengæld meget stærkt i Danfoss med vores elektroniske Living radiatortermostater, der automatisk kan regulere rumtemperaturen i hjemmet og spare energi, skriver Danfoss i en mail til Berlingske Business.
Intelligente termostater, der er koblet til nettet har den fordel, at de kan indsamle værdifulde informationer om brugerne. Og allerede i dag sælger Nest oplysninger om brugernes varmevaner til amerikanske energiselskaber, som kan spare betydelige summer på at kunne forudsige energiforbruget i hjemmene.
-LA