Sanitetsprodukter skal være vandbesparende og billige
De førende sanitetsproducenter oplever, at kunderne på både privat- og projektmarkedet i øjeblikket vil have vandbesparende produkter til den lavest mulige pris. Toiletter med bidetfunktion og produkter med håndfri betjening vinder også frem i markedet.
Lars Bjerregaard Jessen, salgs- og marketingmanager, Hansgrohe
Vandbesparelse er en klar tendens i øjeblikket. Forbrugerne vil gerne spare penge ved at reducere deres vandforbrug, og samtidig er det jo rigtig rart at være miljøbevidst. Derfor prøver vi at levere nogle produkter, som er vandbesparende, men samtidig gør det muligt at nyde vandet.
Vi ser også en tendens til øget individualisme i forbrugernes valg af løsninger til badeværelset. Man ønsker at indrette sit badeværelse udelukkende efter egne behov og ønsker, og badeværelset skal ikke ligne andres. Det stiller krav til, at vi kan levere en masse valgmuligheder, så man selv kan indrette sit badeværelse, som man vil. Vi skal have forskellige serier og forskellige miljøbilleder, som kan inspirere folk til at sammensætte deres personlige badeværelse.
Den tredje tendens jeg vil nævne er ro og balance. Folk er stressede i hverdagen, så toilettet er blevet et af de få steder i huset, hvor man kan slappe af. Derfor lancerer vi nogle produkter, som er inspireret af naturen med bløde kurver og organiske former her i blandt vores nye Axor Starck Organic-serie.
Bjørn Sibbern, Administrerende direktør, Max Sibbern (Ifö)
Der er kommet stor fokus på, hvor meget det er muligt at reducere forbruget af vand. Det glæder vi os over, for vores toiletter har i mange år været indstillet til kun at skylle med to eller fire liter. Så i 2013 vil vi fortsat slå på, at Ifö toiletter er et godt valg, hvis man ønsker at spare på vandresurserne.
Vi oplever også, at slutbrugerne bliver mere og mere bevidste om, hvad de rører ved under et toiletbesøg. Derfor kommer vi i 2013 til at promovere en censor-løsning, som sikrer, at man kan skylle uden at røre ved noget. Det er ikke nødvendigt at udskifte hele toilettet, for censoren kan eftermonteres på nyere Ifö Sign toiletter. Men det er dog vigtigt at understrege, at det er en opgave, som gør-det-selv folket skal holde sig fra og lade vvs-installatøren om.
Salgsmæssigt forventer vi, at 2013 ender på samme niveau som 2012. For så længe folk frygter at miste deres job, sælges der ikke specielt mange huse, og så moderniseres der heller ikke særlig mange køkkener og badeværelser.
Annette Wandsø, salgskonsulent, Duravit
Vi oplever, at flere og flere er interesseret i de nye toiletsæder med indbygget bidet-funktion. Det er en tendens, der kommer fra udlandet, som også er ved at blive populær herhjemme, fordi folk rejser ud i verden, og oplever at det faktisk er ganske behageligt, at blive vasket efter et toiletbesøg. I starten tænkte jeg, at der næppe var nogen, der vil have sådan noget, men nu oplever vi, at flere og flere investerer i den slags produkter, men det er oftest i forbindelse med renovering af badeværelset.
Vi oplever også en klar grøn tendens i markedet og et stort fokus på vandbesparelser. Specielt på projektmarkedet er det udtalt, fordi flere og flere virksomheder bygger grønt i dag. Jeg tror egentlig, at hr. og fru Jensen går knap så meget op i det grønne, men det skader bestemt ikke, hvis man fortæller dem om det.
Salgsmæssigt er sanitets-markedet lidt ligesom bilbranchen i øjeblikket. Der bliver solgt rigtig mange biler, men det er mini-biler. Vi sælger også rigtig meget i øjeblikket, men det er snarere produkter i jeans-prislejet fremfor smokingprislejet.
Birthe Tofting, marketingschef, VOLA
VOLA lancerer i januar 2013 en rund hovedbruser for at gøre VOLA-udvalget både til det private badeværelse og hotelbadeværelset så komplet som muligt. Senere på året vil vi introducere en elektronisk sæbedispenser og cisterneskyl for på den måde at kunne tilbyde et helt berøringsfrit koncept til kontorbygninger, museer, hoteller etc. Den runde hovedbruser er en videreførelse af den runde form-serie, vi introducerede i 2011.
Vore produktlanceringer er udtryk for, at vi arbejder på at vinde flere projekter med VOLA, så privatmarkedet og erhvervsmarkedet fylder lige meget, når vi ser på vores samlede salg. Det er allerede lykkedes os at øge projektsalget, og den udvikling ønsker vi at understøtte både gennem vores produktudvikling og andre tiltag. Sidste år åbnede vi eksempelvis nye showrooms i Oslo og Shanghai for at komme tættere på de professionelle i byggebranchen.
Hos VOLA taler vi ikke om krise, men snarere om at vi skal vænne os til en ny økonomisk situation. Vi ønsker aktivt at påvirke vores fremtid og har derfor iværksat tiltag inden for produkt- og markedsudvikling samt en fintuning af vores logistik, så vi kan yde en fleksibel og absolut kundeorienteret service.
Bjørn Holm, administrerende direktør, FM Mattsson og Mora Danmark
Kunderne fokuserer i stigende grad på både vand- og især energibesparelser i de sanitære installationer. Vi har eksempelvis introduceret koldstartsvandhaner, der giver en energibesparelse på op til 30 procent på det varme vand. Det fungerer ved, at der kun kommer koldt vand ud, når vandhanens greb er placeret i midterpositionen. Man skal derfor tage et fysisk valg og dreje grebet til venstre, hvis man vil have varmt vand, ganske som vi er vant til.
Desuden ser vi, at kunderne ønsker dokumentation for, at der er en reel energibesparelse. På vores hjemmeside har vi derfor sammenstrikket en energikalkulator, hvor man kan lægge sine data ind, og så bliver den mulige besparelse udregnet.
Vores fokus ligger i det hele taget meget på energibesparelse i 2013. Vi har også indført en ny energiklassificering, som den vi kender fra hårde hvidevarer, for at gøre det nemt for kunden. For produkter i energiklasse A bliver det således muligt at komme endnu længere ned i forbrug uden at gå på kompromis med komforten.
Vi forventer en stigning i salget af de energi- og miljøvenlige sanitære produkter på erhvervsmarkedet i 2013, og en mindre stigning i volumen, men ikke i prisniveau, til private. Samlet set tror vi, at markedet i år vil være fladt.