Saint-Gobain Distribution Denmark har det seneste år arbejdet efter en ny strategi, der i endnu højere grad følger op på den professionelle håndværkers behov i sortimentet. Og det har båret frugt, viser regnskabet fra 2016.
SGDD’s byggevaresortiment indeholder nu færre forbrugsvarer og er til gengæld blevet tilpasset de professionelle kunders indkøbsmønstre, oplyser virksomhedens adm. direktør, Jesper Faurholdt. Arkivfoto.
Kort før sommer blev Saint-Gobain Distribution Denmarks (SGDD) regnskab for 2016 offentliggjort, og det betød, at medarbejderne i virksomheden bag blandt andre Brødrene Dahl og Optimera kunne gå på sommerferie med smil på læben.
Regnskabet viste nemlig fremgang over hele linjen. Blandt andet var omsætningen vokset med seks procent, og indtjeningen før skat var tæt på fordoblet fra 43 millioner kroner i 2015 til 81 millioner kroner i 2016.
Ifølge adm. direktør i SGDD, Jesper Faurholdt, skyldes de positive resultater især et skarpere blik for de professionelle kunders behov:
”Vi har gennemført en lang række tiltag i 2016, som har gjort os mere skarpe i forhold til den professionelle håndværker. Vores byggevaresortiment er blevet støvsuget for forbrugsvarer og optimeret i forhold de professionelles indkøbsmønstre, og vi er i fuld gang med en gennemgribende modernisering af hele vores butiksnet, så det bliver endnu nemmere at købe byggematerialer”, siger Jesper Faurholdt.
Læs også: Øland leverer årsregnskab med stabil vækst
Et andet af virksomhedens tiltag i løbet af 2016 har været at samle flere Optimera og Brødrene Dahl-forretninger, så kunderne kun skal køre ét sted hen for at købe VVS- og byggematerialer. Derudover forsøger SGDD at forbedre hele handleoplevelsen med bedre skiltning, café-områder, mulighed for at leje mødelokaler og gode toiletforhold.
”Det kan godt være, vores hylder ikke bugner af verdens mest sexede varer, men så meget desto vigtigere er det at tilbyde en god kundeoplevelse. Det er det, vi har fokus på. Der er hård konkurrence i byggevaremarkedet. Der er vækst, men den er begrænset, og alle kæmper for at få en andel. Vi vil skabe endnu mere profitabel vækst ved at stå knivskarpt i vores kæder”, siger Jesper Faurholdt.
-CHM
Sikring

Det bliver nemmere at brandsikre
Lindpro styrker området inden for brandsikring og tilbyder nu komplette løsninger med automatiske gasdetekteringsanlæg. Det nye AGA-anlæg skal redde menneskeliv.
Branchen

Store installationsvirksomheder fylder mere i landskabet
De utallige opkøb og fusioner i installationsbranchen medvirker til, at der er blevet flere store installationsvirksomheder med en årlig omsætning på mere end 60 millioner kroner. De store udgør nu 42 procent af markedet.
Branchen

Drift og renovering er i højsædet ved ejendomsmesse
På Ejendomsmessen 2018 i Bella Center kan de besøgende blive opdateret på digitaliseringens betydning for drift og renovering af ejendomme.

Salget af varmepumper stiger kraftigt
Salget af varmepumper steg markant i 2017. Særlig interessant er det, ifølge Tekniq og Varmepumpefabrikantforeningen, at markedet for luft-vand-varmepumper for alvor tog fart i 2017.
Energi

DF og S: Energiforbrug i bygninger skal nedsættes
Regeringen bør i den nærtforestående energiaftale prioritere renovering af gammeldags opvarmningskilder i bygninger. Sådan lyder det fra både DF og S.
Belysning

Lyset skal få folk til at købe mere
Belysningen i et butikscenter har stor betydning for humøret og købelysten hos kunderne. Derfor var kravene til lyskvaliteten høje, da Solar Light blev valgt som leverandør af lys til Københavns nyeste shoppingcenter.