30.01.2015  |  VVS  |  Branchen

Sanistål: Stadig behov for fysiske grossist-butikker

Selvom installatørerne i stigende grad bestiller deres varer på nettet, er der stadig brug for fysiske grossist-butikker. De danske installationsvirksomheder er nemlig meget forskellige og har derfor forskellige behov, lyder det fra Sanistål.

Den moderne grossist skal kunne supportere alle typer installationsvirksomheder. Både de virksomheder, som har brug for at køre forbi en fysisk butik og se på varerne, og de virksomheder, der bestiller stort set alt på nettet. Det mener Hans Henrik von Platen-Hallermund, der er direktør for Byg i Sanistål.

Meldingen kommer efter, at Solar Danmarks direktør Jens Andersen i sidste nummer af Erhvervsmagasinet Installatør gav udtryk for, at det ikke holder i længden, at installatørerne bliver ved med at bruge tid på at køre forbi de fysiske grossist-butikker.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Solar-direktør dumper klassisk forretningsmodel

Installatørerne er forskellige
Den diskussion er Hans Henrik von Platen-Hallermund ”træt af”, fordi installationsvirksomhedernes behov er vidt forskellige.

”Jeg kan ikke lide den diskussion, for der er ikke én bestemt måde at drive forretning på, som er den mest effektive, når du har en installationsvirksomhed. I Danmark er der mange forskellige typer installatører – lige fra den lille byinstallatør, der laver masser af spjæld-arbejde, til den helt store projektforretning. De har vidt forskellige behov, og derfor kan vi ikke bare sige, at vi vil sælge alt på nettet. Det holder ikke”, siger Hans Henrik von Platen-Hallermund og forsætter:

”Sanistål vil hellere tage udgangspunkt i den enkelte kundes forretningsbehov og tale om, hvad det er for kundesegmenter han henvender sig til. På den måde kan vi fastlægge, hvordan vi servicerer ham bedst muligt”.

Læs også: Installatører: Vi køber næsten alt på nettet

Hans Henrik von Platen-Hallermund understreger, at e-handelsprocenten i Sanistål er stigende og ligger på mellem 30 og 40 procent i øjeblikket, og at virksomheden holder skarpt øje med, om alle fysiske butikker er rentable.

Sanistål har knap halvtreds fysiske butikker i Danmark. Det tal er steget en anelse inden for de seneste fem år, fordi virksomheden har åbnet fire nye butikker i Københavnsområdet.

Mere fra Lasse

Lasse Andersen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere