Schneider Electric får pris for energiindsats
500 gæster på Copenhagen Creative Summit kårede fredag via sms-afstemning Schneider Electric som vinder af Carbon 20 awarden. Energispecialisten sparede på ét år 248.000 kWh timer på energiforbruget på hovedkvarteret i Ballerup.
Fakta om Carbon 20
- Projektet: Et Offentligt-Privat Partnerskabsprojekt (OPP), hvor parterne skal arbejde med partnerskabsmodeller, klimatilpasning og CO2-reduktion på lokalt niveau.
- Formål: 100 virksomheder skal reducere deres CO2-udledning med 20 procent
- Finansiering: 50 procent finansieres af EU’s Life+ program og 50 procent finansieres af de deltagende partnere.
- Partnere: Bag projektet står kommunerne: Albertslund, Allerød, Ballerup. Næstved, Herning, Kolding og København samt kommunernes Landsforening, DTU og Aalborg Universitet.
- Tidsramme: Januar 2011-december 2013.
Små tiltag giver store besparelser. Energioptimering er en vigtig del af løsningen på fremtidens energiudfordring, hvor hele verden er tvunget til at skære ned på forbruget. Her til aften blev Carbon 20-awarden uddelt ved Copenhagen Creative Summit til en virksomhed, som har gjort en ekstra stor indsat for at reducere CO2-forbruget.
De 500 gæster kårede Schneider Electric til årets vinder for et grønt projekt i hovedkvarteret i Ballerup, hvor el-forbruget er reduceret med næsten 30 procent siden 2010. Det svarer til en CO2-reduktion på 25 procent. I Danmark ser den administrerende direktør prisen som et skulderklap efter en målrettet energiindsats.
"Det er dejligt med denne anerkendelse. Vi fokuserer ikke bare på at hjælpe andre virksomheder med at skære ned på deres energiforbrug til gavn for både miljøet og bundlinjen. Vi tager vores egen medicin og går forrest for at finde energibesparelser på vores hovedkontor. Vi startede med at sætte os et ambitiøst mål og har siden løftet barren. Og det fortsætter vi med," siger Thomas Träger, adm. direktør for Schneider Electric i Danmark.
Den grønne opskrift lyder på at eliminere alt unødigt standby forbrug og ved at involvere medarbejderne. Anerkendelsen går godt i spænd med Schneider Electrics vision om at være global specialist i energioptimering.
Bag Copenhagen Creative Summit er en bred sammenslutning af partnere og netværk, der alle arbejder for et grønnere erhvervsliv. Schneider Electric er med i Carbon 20-netværket, der er partner i Copenhagen Creative Summit.
-KPE