Sikkerheden i servicevogne er fortsat lav
Selv om nyere kollisionstests viser, at sikkerheden i servicevogne er lav, skal de stadig ikke leve op til de samme sikkerhedskrav som personbiler i EU.
Når det gælder sikkerheden i servicevogne, er der stadig lang vej, før standarden når op på niveau med personbiler. FDM advarede således i 2012 om store sikkerhedsmangler i servicevogne. Baggrunden var, at flere af de testede mærker kun opnåede to og tre stjerner ud af fem i den private europæiske testorganisation Euro NCAPs kollisionstests. Det ligger langt fra den standard, som nyere personbiler opnår.
Producenterne af disse biler bør tage testresultaterne meget alvorligt og overveje, hvad de kan gøre for at højne sikkerheden. Samtidig bør man også se på, om lovgivningen er god nok i forhold til sikkerhedsudstyr for disse biler, sagde FDMs sikkerhedsrepræsentant i Euro NCAP og bilteknisk redaktør på FDMs magasin Motor Søren W. Rasmussen i 2012.
FDM og Euro NCAP opfordrede derfor forrige år politikerne til at se nærmere på sikkerhedskravene til servicevogne, der varetages på EU-niveau. Som reglerne er i dag, skal de ikke leve op til de samme sikkerhedsstandarder som personbiler for at blive godkendt til salg i EU.
Læs også: Andre bestemmer dit valg af servicevogn
Selv om der ifølge Berlingske Business helt tilbage i 1998 blev truffet en EU-beslutning om, at godkendelsestesten for servicevogne skulle ses efter i sømmene inden for to år, er der intet sket. Men noget tyder på, at EU-lovgiverne er begyndt at røre på sig. Ifølge Søren W. Rasmussen foreligger der nu en tidsplan for, hvornår en skærpelse skal træde i kraft i EU. Men det ligger altså ikke lige om hjørnet.
Flere servicevogne får udskridningskontrol
Et anden teknologi, der kan bidrage til at gøre servicevognene mere sikre, er Electronic Stability Control-systemet (ESC), der modvirker udskridning i glat føre eller ved opbremsning. Det er standard i personbiler og har bevist sin effektivitet i praksis med hensyn til at nedbringe antallet af tilskadekomne i trafikken. ESC er ikke lovpligtigt i servicevogne, men flere nyere modeller har systemet, oplyser bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen fra FDM.
Kun Ford Transit er testet
Indtil nu er det kun en af de tre mest solgte servicevogne i Danmark, som er blevet testet af Euro NCAP. Ford Transit Connect, der foreløbig er den mest solgte servicevogn i Danmark i år, fik topkarakteren fem stjerner og beviser dermed, at det er muligt at konstruere servicevogne med høj sikkerhed. Nummer to og tre på bestsellerlisten, VW Transporter og Mercedes-Benz Sprinter, er endnu ikke blevet kollisionstestet af Euro NCAP, men det bliver de nye modeller, fortæller Søren W. Rasmussen.
Grunden til, at Euro NCAP først i de senere år er begyndt at teste servicevogne, skyldes, at ressourcerne har været små i testorganisationen, og at fokus har ligget på at gøre personbilerne mere sikre, da de udgør den suverænt største andel på vejene.
Man kan jo ikke gøre hele verden bedre på en gang, siger Søren W. Rasmussen.
Læs også: Kør grønt - og spar tyve procent på brændstof
Renault Trafic skrabede bunden
I 2012 testede Euro NCAP desuden Hyundai H1 og Fiat Scudo, der begge opnåede tre stjerner, mens Renault Trafic skrabede bunden med kun to sikkerhedsstjerner. Fiat Scudo er identisk med Peugeot Expert og Citroën Jumpy, mens Renault Trafic er identisk med Opel Vivaro og Nissan Primastar.
Der er stor forskel på sikkerheden i servicevogne, så derfor er det vigtigt, at man ser sig godt for, når man køber en ny, lyder rådet fra Søren W. Rasmussen.
Den store forskel i testresultaterne om, at nogle servicevogne er bygget til eksempelvis det asiatiske marked, hvor standarden er lavere end i EU. Af nyere modeller gælder det for eksempel for Nissan NV200, fortæller Søren W. Rasmussen.